تحلیل روایی نظام آستانه و پساآستانه در فیلم سینمایی زیر درختان زیتون

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه زبان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علوم و تحقیقات، تهران، ایران

2 استاد گروه زبان فرانسه،دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

3 استادیار گروه زبان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

4 استادیار گروه زبان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان، تاکستان، ایران

10.22034/jls.2001.141973.1151

چکیده

در این پژوهش، چگونگی حرکت از جهان آستانه‌ای به جهان کنش و سپس چگونگی مواجه شدن با ارزش‌های معنایی در جهان پساآستانه‌ای به مثابه یک مسئله نگریسته می‌شود. برای پاسخگویی این مسئله، براساس رویکرد نشانه‌معناشناختی و با تاکید بر روایت‌شناسی مکتب‌ پاریس؛ این پرسش را مطرح می‌کنیم که عبور از آستانه به پساآستانه دارای چه ویژگی‌ها و کارکردهای معنایی است که در پی آن پس از پاسخگویی به این سوال، سوال دیگری شکل می گیرد که چگونه عبور از جهان آستانه به پساآستانه سبب تحول معنا می‌گردد و معنایی در انتظار شکل می‌گیرد؟ باید خاطرنشان کرد که هدف از این جستار با اتخاذ رویکرد نشانه‌معناشناختی و تاکید بر فرایندهای گفتمانی سینما در فیلم زیر درختان زیتون اثر کیارستمی، بررسی نقش آستانه در تولید معنا و همچنین شرایط عبور از آن است. جهت این بررسی، دیالوگ‌ها و صحنه‌های فیلم به صورت هدفمند و در پی پاسخگویی به پرسش‌های مقاله انتخاب شده‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات