آموزش همایندهای انگلیسی به زبان آموزان ایرانی با دو روش معکوس و غیرمعکوس: آیا تفاوتی ایجاد می کند؟

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

این پژوهش به بررسی تأثیر دو روش معکوس و غیرمعکوس بر یادگیری همایندهای انگلیسی توسط زبان‌آموزان ایرانی پرداخته است. در این مطالعه روش شبه‌تجربی به کار گرفته شد و 80 دانش‌آموز ایرانی با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. سطح مهارت شرکت‌کنندگان و همگنی آن‌ها با استفاده از آزمون تعیین سطح سریع (QPT) مشخص و به گروه‌های آزمایش و کنترل تقسیم شدند. در گروه آزمایش روش معکوس و در گروه کنترل، روش غیرمعکوس سنتی به‌کار گرفته شد. سپس، هر دو گروه در آزمون همایندهای انگلیسی شرکت کردند. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از آمار توصیفی، آزمون t مستقل و آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج مطالعه نشان داد که عملکرد زبان‌آموزان گروه آزمایش در آزمون همایندها، به طور معناداری بهتر از زبان‌آموزان گروه کنترل بود. بنابراین، به‌کارگیری راهبردهای یادگیری معکوس در برنامه‌های آموزش زبان می‌تواند آموزش واژگان را، به ویژه در حوزه‌های پیچیده‌ای مانند همایند‌ها، تسهیل کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 07 آذر 1403
  • تاریخ دریافت: 30 خرداد 1403
  • تاریخ بازنگری: 02 آذر 1403
  • تاریخ پذیرش: 07 آذر 1403