بهره گیری از متون ادبی عامه در تدریس زبان فارسی به غیر فارسی زبانان بر اساس رویکرد متن‌محور

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه زبان‌شناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

2 دانشیار گروه زبان‌شناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

چکیده

داستان‌های عامیانه از مناسب‌ترین قالب‌های آموزش فارسی به غیر فارسی زبانان هستند. هدف پژوهش بهره‌گیری از ادبیات عامه در آموزش‌فارسی به غیر فارسی‌زبانان بر اساس رویکرد متن‌محوراست. چارچوب نظری پژوهش، تلفیقی است از 3 نظریۀ منطقۀ تقریبی رشد ویگوتسکی(1987)، فرضیۀ درونداد قابل فهم کراشن(1985) و عوامل یادگیری کامبورن(1995). چارچوب عملی پژوهش، چرخۀ سه مرحله‌ای لازار(1993) در تدریس متون ادبی است. به این منظور 10درس‌نامه از متون مختلف ادبی با درون‌مایۀ ادبیات عامه تهیه شده است. روش گردآوری اطلاعات به صورت پرسش‌نامه بوده است. گویه‌های پرسش‌نامه منتخبی از کانینگزورث، میکلی و مدرس ساخته بوده است. پایایی پرسش‌نامه بر اساس مدل فورنل و لارکر(1981) محاسبه و مورد ارزیابی قرار گرفته است. روایی پرسشنامه نیز بر اساس ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید. نتایج پژوهش نشان داد متون معاصری که حاوی مفاهیم عامه هستند حدود 90درصد تاثیرگذاری بر زبان‌آموزان داشته‌اند، در مقابل متون عامه قدیمی از تاثیرگذاری حدوداً 70درصدی در فرایند آموزش برخوردار هستند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


فهرست منابع
اسفندیاری، علی (1364). مجموعه کامل اشعار. به کوشش سیروس طاهباز. تهران: نشر ناشر.
اصغرپور ماسوله، مهرداد، ذوالفقاری، حسن، بزرگ بیگدلی، سعید، و زهرا عباسی ( 1393). سنجش رغبت فارسی‌آموزان غیرایرانی به ادبیات فارسی. پژوهشنامۀ آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان، 2(14)، 101-116.
جمالزاده، محمدعلی (1392). کباب غاز. تهران: کانون فرهنگی چوک.
دولافونتن، ژان (2022).  روباه و زاغ. ترجمه و بازنویسی یغمایی، حبیب (1401). کتاب درسی وزارت آموزش و پرورش. پایۀ چهارم ابتدایی. چاپ نهم. تهران: افست.
دولت آبادی، محمود. کلیدر (1387). تهران: انتشارات فرهنگ معاصر.
ستاری، جلال ( 1344). «مقام سعدی در فرانسه». تهران: نشریه مهر.11:  116-125
شکری، یدالله، نقشبندی، شهرام، استادزاده، زهرا، و اسماعیلی، عصمت (1396). مهارت درک خواندن فارسی‌آموزان غیرایرانی: مطالعۀ تأثیر کاربرد متون ساده شدۀ گلستان بر آن. پژوهش نامۀ آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، 6 (1): 135-152.
فاضلی، نعمت الله.(1380).  فرهنگ عامه و ادبیات عامه فارسی. کتاب ماه هنر تهران: خانه کتاب، 40 : 137-141
مولوی، جلال الدی (1374) مثنوی معنوی. تهران: اقبال.
میردهقان، مهین ناز و فرنوش طاهرلو (1390). تأثیر فرهنگ ایرانی در آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان». ادبیات پارسی معاصر، 1(2): 115-131.
هدایت، صادق (1383). سی و پنج داستان کوتاه صادق هدایت. گردآورنده محمود فرورزنیا. تهران: نشر علم.
References
Asgharpour, Masuleh, M., Zulfiqari, H., Bozor Begdali, S., & Abbasi, Z. (2014). Measuring the interest of non-Iranian Persian learners to Persian literature. Teaching Persian Language to Non-Persian Speakers, 2(14), 101-116. [In Persian]
Cambourne, B. (1995) , "Toward An Educationally Relevant Theory Of Literacy Learning: Twenty Years Of Inquiry". The Reading Teacher, 49(3), Cambridge, MA: Harvard University Press.
Cunningsworth, A. (2005). Choosing your Course Book, Oxford: Heinemann Oxford.
Delafontaine, J. (2022). Rubah and Zagh. Translated and rewritten by Yaghmai, Habib. Textbook of the Ministry of Education. Fourth grade. 9th edition. [In Persian]
Dolatabadi, M. (2008). Klidar. Farhange Moaser Press. [In Persian]
Esfandiari, A. (1985). Complete collection of poems. By the efforts of  Cyrus Tahbaz. Neshar Press. [In Persian]
Fazeli, N. (2001). Popular culture and Persian folk literature. Tehran Mah and Honar Book: Khane Ketab, No. 39 and 40. : Azar and D. [In Persian]
Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1), 5-39.
Gillian L. )1993). Literature and Language Teaching. A guide for Teachers and Trainers. Cambridge University Press.
Gillian, L. )2015). Literature and Language Learning in the EFL Classroom Playing  with Words and Pictures.Using Post-modernist Picture Books as a Resource with Teenage and Adult Language Learners.. PP94-111. First published  by PALGRAVE MACMILLAN.
Hair, J. F., Hult, G. M., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2022). A primer on partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM). Springer.
Hedayat, S. (2004). Thirty-five short stories by Sadegh Hedayat; Compiled by  Mahmoud Farroznia. Elmi. [In Persian]
Jamalzadeh, M. A. (2013). Kababe ghaz. Chowk Cultural Center. [In Persian]
Krashen, S. )1985(. The input hypothesis: issues and implication. London: Longman.  
Kyoko, K. )2015(. Literature and Language Learning in the EFL Classroom. Using Short Stories in University Composition Classrooms PP.182-196 .1st published. by PALGRAVE MACMILLAN. Linguistics & English Literature, 7(5).
Masayuki Teranishi)2015(, Literature and Language Learning in the EFL Classroom.  Teaching English Novels in the EFL Classroom. PP167-181 . First published. by PALGRAVE MACMILLAN.
Miekley, J. (2005). “ESL Textbook Evaluation Checklist”, The Reading Matrix, 5(2).
Mirdehghan, M. N., & Taherlou, F. (2011). The Influence of Iranian Culture in Teaching Persian to Non-Persian Speakers. Contemporary Persian Literature, 1(2), 115-131. [In Persian]
Molavi, J. A. (1995). Masnavi Manavi. Iqbal. [In Persian]
Ntombi, M. T., Lizette, J. de Jager, A. E. (2017). Policy, Practice, Purpose: The TEXT-BASED Approach in Contemporary south african EFAL classrooms. A journal for language learning Tydskrif vir Taalaanleet.
Rabb Khan, M. S., Alasmari, A. M. )2018(. Literary Texts in the EFL Classrooms: Applications, Benefits and Approaches. International Journal of Applied
 Richards, J. C. (2015). Key Issues in Language Teaching. Cambridge university press.
  Satari, J. (1965). Saadi position in France. Tehran: Mehr magazine. Number 2. [In Persian]
 Shokri, Y., Naqshbandi, S., Ostadzadeh, Z., & Esmaili, E. (2017). Persian  reading comprehension skill of non-Iranian students: Studying the effect of using Golestan's simplified texts on it. Persian Language Teaching to Non-Persian Speakers 6(1). [In Persian]
Tricomi, E. T. )1986(. Krashen’s second-language acquisition theory and the teaching of edited American English. Journal of Basic Writing, 5(2):59-69
Vygotsky, L. S. )1978.( Mind and society: the development of higher meantal processes.