بهره گیری از متون ادبی عامه در تدریس زبان فارسی به غیر فارسی زبانان بر اساس رویکرد متن‌محور

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه زبان‌شناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

2 دانشیار گروه زبان‌شناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

چکیده

داستان‌های عامیانه از مناسب‌ترین قالب‌های آموزش فارسی به غیر فارسی زبانان هستند. هدف پژوهش بهره‌گیری از ادبیات عامه در آموزش‌فارسی به غیر فارسی‌زبانان بر اساس رویکرد متن‌محوراست. چارچوب نظری پژوهش، تلفیقی است از 3 نظریۀ منطقۀ تقریبی رشد ویگوتسکی(1987)، فرضیۀ درونداد قابل فهم کراشن(1985) و عوامل یادگیری کامبورن(1995). چارچوب عملی پژوهش، چرخۀ سه مرحله‌ای لازار(1993) در تدریس متون ادبی است. به این منظور 10درس‌نامه از متون مختلف ادبی با درون‌مایۀ ادبیات عامه تهیه شده است. روش گردآوری اطلاعات به صورت پرسش‌نامه بوده است. گویه‌های پرسش‌نامه منتخبی از کانینگزورث، میکلی و مدرس ساخته بوده است. پایایی پرسش‌نامه بر اساس مدل فورنل و لارکر(1981) محاسبه و مورد ارزیابی قرار گرفته است. روایی پرسشنامه نیز بر اساس ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید. نتایج پژوهش نشان داد متون معاصری که حاوی مفاهیم عامه هستند حدود 90درصد تاثیرگذاری بر زبان‌آموزان داشته‌اند، در مقابل متون عامه قدیمی از تاثیرگذاری حدوداً 70درصدی در فرایند آموزش برخوردار هستند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 11 تیر 1403
  • تاریخ دریافت: 21 فروردین 1403
  • تاریخ بازنگری: 09 تیر 1403
  • تاریخ پذیرش: 11 تیر 1403