مقایسه‌ی درک و کاربرد عبارات استعاری بدن‌مند کودکان دارای صرع وکودکان سالم (سه تا پنج سال) فارسی زبان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار پژوهشکده زبانشناسی کتیبه ها و متون، تهران، ایران

چکیده

بیماری صرع اختلالی عصب شناختی محسوب می‌شود، بررسی‌های شناختی در این زمینه می‌تواند روشن‌گر چگونگی این اختلال باشد. با بررسی‌های شناختی می‌توان چگونگی آسیب مغزی و تأثیر این آسیب‌ها در کنش‌های رفتاری بیماران را تشخیص داد. پژوهش حاضر به بررسی مقایسه‌ای بیست کودک سالم (3 تا 5 ساله) و بیست کودک دارای صرع (در همان سن) پرداخته است تا در این بررسی مقایسه‌ای، شناخت بهتری از این بیماری و دانش شناختی هر دو گروه در درک و کاربرد عبارات استعاری بدن‌مند حاصل شود. روش پژوهش حاضر توصیفی-آزمایشی است و بدون هیچ‌گونه دخل و تصرفی در متغیرها، صورت گرفته است. شیوۀ پژوهش حاضر برگرفته ازشیوه‌ی بیالکا- پیکال (2003) و شجاع رضوی (1395) است. یافته‌ها نشان داد که کودکان سالم در آزمون عبارات استعاری جاخالی بسیار خوب عمل کرده و با کسب امتیازات بالا و پاسخ‌های صحیح در تکمیل عبارات استعاری همکاری لازم را داشتند. در آزمون کارت‌های دوتایی نیز کودکان طبیعی با بالاترین امتیاز درک و کاربرد کامل عبارات استعاری بدن‌مند را در تمامی حواس کسب کرده اند. کودکان دارای صرع در پرکردن عبارات جاخالی با تفاوت اندکی از کودکان سالم به پرسش‌ها پاسخ گفتند. در مرحلۀ آزمون کارت‌های دوتایی کودکان دارای صرع بیشترین پاسخ صحیح را در حواس بویایی و چشایی داشته‌اند و کمترین پاسخ صحیح را در حواس بینایی و لامسه به دست آوردند. همچنین، نتایج نشان داد که بیماری صرع در درک و کاربرد عبارات استعاری بدن‌مند کودکان تاثیر منفی داشته است. صرع می‌تواند دانش شناختی کودکان را تحت تاثیر قرار دهد.

کلیدواژه‌ها


منابع فارسی
آقایی، اصغر؛ علی دلاور؛ حسن احدی؛ سید احمد سنبلستان (1379). «بررسی ابعاد روانشناختی صرع کودکان: مقایسۀ ویژگی‌های روانی و عاطفی کودکان مبتلا به صرع و کودکان عادی». دانش و پژوهش در روان­شناسی کاربردی، شمارۀ 6:  30-11.
انجمن صرع ایران (1377). شیوع صرع. خبرنامه داخلی(سلامتی) شمارۀ 3.
فرجی، مهناز (1392). «مقایسۀ کارکردهای اجرایی کودکان دارای صرع لوب پیشانی با صرع لوب گیجگاهی و کودکان سالم». پایان­نامۀ کارشناسی­ارشد، دانشکدۀ روان­شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز.
سانتراک، جان (1397). زمینۀ روان­شناسی سانتراک. ترجمۀ مهرداد فیروزبخت‌. تهران: رسا
شجاع رضوی، سعیده (1395). «بررسی درک استعاری کودک از طریق استعاره‌های بدن‌مند در چهارچوب زبان‌شناسی فرهنگی شناختی». رسالۀ دکتری زبان­شناسی همگانی، دانشگاه پیام نور.
قاسم‌زاده، حبیب­الله (1392). استعاره و شناخت. تهران: انتشارات ارجمند.
کرمان ساروی، پونه؛ ابوالقاسم مهری نژاد و حسین دلاور کسمایی (1396). «مقایسۀ حافظۀ رویدادی و معنایی در مبتلایان و غیرمبتلایان به صرع لوب گیجگاهی».  روان­شناسی بالینی و شخصیت، 15(1): 136-127.
میلانی فر، بهروز (1370). روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی. چاپ سوم، تهران: نشر قومس.
نیلی­پور، رضا (1370). «پرسش‌های معرفت­شناختی دربارۀ مبانی زیست­شناختی زبان». مجموعه مقالات نخستین همایش زبان­شناسی ایران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران.
 
References
Allwood, J. (1998). Logic in Linguistics. Cambridge: Cambridge University Press.
Bialecka, P. (2003). “Metaphors in preschool child thinking about the mind”. Psychology of Language and Communication; 7(2):  37-47.
Denis M, Mellet E, & Kosslyn SM. (2004). “Neuroimaging of mental imagery: An introduction”. European Journal of Cognitive Psychology, 16: 625-630
Engel S. (1988). “Metaphors: How are they different for the poet, the child, and the everyday adult”?  New Ideas in Psychology, 6: 333 – 341.
Fillmore, CJ. (1982). Frame semantics. Linguistic Society of Korea. Linguistics in the morning Calm. Seoul: Hanshin.
Famuyiwa, O. O. & Ogunmekan, O. (1997). “Psychosocial Assessment Methods in Childhood Epilepsy: Focus on Sub-Saharan Africa”. Journal of the Royal Society of Health,117(2):110-114
Field, J. (2003). Psycholinguistics. New York: Rutledge.
Geeraerts, D. (1995). Cognitive Linguistics: Handbook of Pragmatics. Amsterdam: J Benjamin Pub. Co.
Gibbs, R.W. (1994). The poetic of mind: Figurative thought, language, and understanding. Cambridge: Cambridge University press.
Keming X.­, Liwen W. & Erzhen L. (1999). “Quality of life epileptic children”. 23rd International Epilepsy congress, Prague.
Kosslyn SM, Cacioppo JT, Davidson RJ, Hugdahl K, Lavallo WR, Spiegel D, et al. (2002). “Bridging psychology and biology: The Analysis of Individuals in Groups”. American Psychologist, 57: 341 – 351.
Kövecses, Z. (2010). Metaphor: A practical introduction. 2nd ed. Oxford: Oxford University Press.
Lakoff G. (1993). “The contemporary theory of metaphor and thought”. Ortony, editor. Metaphor and Thought. Cambridge: Cambridge University. 202-25.
Lakoff, G, & Johnson, M. (1980). Metaphors We Live by. Chicago: University of Chicago Press.
Lakoff, G. (1992). The contemporary Theory of Metaphor. Berkeley: EDU.
Nippold, M., Leonard, L. B., & Kail, R. (1984). Syntactic and Conceptual Factors in Children’s Understanding of Metaphor”. Journal of speech and Hearing Research, 27, 197 – 205.
Taylor, I. (1990). Psycholinguistics: Learning and Using Language. Englewood cliffs, New Jersey: Prentice Hall.
Sternberg, R. J. (2005). Cognitive psychology. Vol. 1. WADSWORTH: Cengage Learning.
Tukdogan, D. (1999). “Cognitive and Behavioral Characteristic and Children with Central spikes”. 23rd International Epilepsy Congress, Prague.
Taylor, M. P. (2000). Managing Epilepsy. London: Blackwell Science Press.
Victor, M. & Ropper, A. H. (2001). Principle of Neurology. Boston: McGraw Hill.
Vosniadou, S. & Ortony, A. (1983). “The Emergence of the Literal Metaphorical –Anomalous Distinction in Young Children”.  Child Development, 54, 154- 167.
Vygotsky, L. S. (1987). Mind in society. Cambridge, MA: Harvard University Press.
دوره 1، شماره 2 - شماره پیاپی 2
بهار و تابستان 1402 به یاد دکتر کورش صفوی (1335-1402)
شهریور 1402
صفحه 1-20
  • تاریخ دریافت: 17 اسفند 1401
  • تاریخ بازنگری: 20 اردیبهشت 1402
  • تاریخ پذیرش: 24 اردیبهشت 1402