خواندن با ذهن آگاه: تحلیل عملکرد دانشجویان ایرانی در درک متن نوشتاری با تمرکز بر نظارت فراشناختی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموختۀ دکتری، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران.

2 دانشیار، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران.

10.22034/jls.2025.143647.1251

چکیده

پژوهش‌ها در حوزه درک متن نشان می‌دهند که به‌کارگیری راهبردهای فراشناختی، نقش مهمی در ارتقای فهم خواننده دارد. پژوهش حاضر با تمرکز بر راهبرد «نظارت بر درک»، به بررسی توانایی خواننده در ارزیابی درک متن می‌پردازد. هدف، مقایسۀ دانشجویان کارشناسی ارشد با سطح درک قوی و ضعیف در کاربرد این راهبرد در مؤلفه‌های پاسخ‌گویی به سؤالات، تشخیص خطاها و سطح اطمینان بود که با روش شبه آزمایشی و مشارکت 100 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه گیلان انجام شد. ابتدا با اجرای آزمون تعیین سطح، گروه‌های قوی و ضعیف شناسایی شدند. سپس، نسخۀ بومی‌سازی‌ شدۀ آزمون نظارت بر درک بیکر و اندرسون (1982) اجرا گردید. تحلیل داده‌ها نشان داد که بین دو گروه، در مؤلفه‌های پاسخ‌گویی به سؤال‌ها و تشخیص خطاها تفاوت معناداری وجود دارد؛ اما در مؤلفه میزان اطمینان تفاوت معناداری مشاهده نشد. براساس یافته‌ها می‌توان گفت که آموزش هدفمند راهبردهای فراشناختی نقش مؤثری در بهبود توانایی درک متن دانشجویان دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 24 تیر 1404
  • تاریخ دریافت: 19 اردیبهشت 1404
  • تاریخ بازنگری: 08 تیر 1404
  • تاریخ پذیرش: 24 تیر 1404