کاربست محورهای گفتمان القایی در مناظره‌های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری دولت چهاردهم از دیدگاه نظام گفتمان هوشمندی؛ مطالعۀ موردی؛ مناظرۀ پنجم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموختۀ دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه رازی کرمانشاه، ایران

2 دانش‌آموختۀ کارشناسی ارشد زبان‌شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه. ایران

چکیده

در این پژوهش که روش آن توصیفی- تحلیلی است و رویکرد مطالعۀ موردی دارد؛ کوشش شده است که برپایۀ نظام گفتمان هوشمندی، مناظرۀ انتخاباتی پنجم نامزدهای ریاست جمهوری دولت چهاردهم، از دیدگاه چگونگی کاربست محورهای گفتمان القایی واکاوی شود. یافته‌های این پژوهش نشان داد که در این مناظره از شش محور گفتمان القایی تحسین (ستایش مردم)، تشویق (وعده دادن)، تخریب، سوگند و تعهد، تحذیر (ترساندن) و خودستایی استفاده شده است که در این بین محور گفتمان القایی تشویقی (49 مورد) و محورهای گفتمان القایی سوگند و تعهد، تحسین و تحذیر (هریک با 9 مورد) به ترتیب بیشترین و کمترین بسامد را داشته‌اند. همچنین یافته‌های این پژوهش نشان داد که در صحبت‌های قاضی‌زادۀ هاشمی و جلیلی به ترتیب بیشترین و کمترین میزان دگرگونی و تنوع محورهای گفتمان القایی دیده می‌شود و در وقت سوم و وقت اول صحبت‌های نامزدها، به ترتیب بیشترین و کمترین تنوع و دگرگونی محورهای گفتمانی وجود دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 04 خرداد 1404
  • تاریخ دریافت: 13 فروردین 1404
  • تاریخ بازنگری: 03 خرداد 1404
  • تاریخ پذیرش: 04 خرداد 1404