مقایسه خودکارآمدی معلمان زبان انگلیسی فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان و سایر دانشگاه ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار آموزش زبان انگلیسی، گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 دانش‌آموختۀ کارشناسی گروه زبان انگلیسی، وزارت آموزش و پرورش، تهران، ایران

چکیده

بمنظور گسترش دامنه مطالعات مرتبط با معلمان، تحقیق حاضر به بررسی چگونگی تأثیر تفاوت در محل تحصیل بر احساس خودکارآمدی معلمان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی و دیدگاه آن ها از منابع تقویت‌کننده یا تضعیف‌کننده این احساس پرداخت. داده‌ها از ۱۲۴ معلم زبان انگلیسی ایرانی از طریق پرسشنامه و مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته جمع‌آوری شد. نتایج نشان داد که معلمانی که در دانشگاه فرهنگیان تحصیل کرده‌اند، در مقایسه با همکاران خود که از دانشگاه‌های تربیت معلم فارغ‌التحصیل نشده‌اند، احساس خودکارآمدی بیشتری دارند؛ این احساس خودکارآمدی در تمامی حوزه‌های کلی شامل مدیریت کلاس، تعامل با دانش‌آموزان و راهبردهای آموزشی مشاهده شد. به‌علاوه، تجربه تدریس موفق به‌عنوان قوی‌ترین عامل خودکارآمدی در میان فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان بود‌، در حالی که فارغ‌التحصیلان غیر فرهنگیان، بازخورد سازنده را به‌عنوان مؤثرترین عامل شناسایی کردند. در مقابل، بستر آموزشی نامناسب به‌عنوان منبع اصلی تضعیف‌کننده توسط فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان گزارش شد، در حالی که آموزش‌های ضمن‌خدمت نامناسب، عامل اصلی تضعیف‌کننده برای فارغ‌التحصیلان غیر فرهنگیان به شمار می‌رود.

کلیدواژه‌ها



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 07 اردیبهشت 1404
  • تاریخ دریافت: 17 آذر 1403
  • تاریخ بازنگری: 29 فروردین 1404
  • تاریخ پذیرش: 07 اردیبهشت 1404