بررسی جنبه‌های فرهنگی کتاب‌‌های درسی زبان انگلیسی دبیرستان‌های ایران با توجه به مفهوم توانش نمادین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه زبان انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهر کرد، شهرکرد، ایران

2 دانشجوی دکتری، گروه زبان انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهر کرد، شهرکرد، ایران

چکیده

این پژوهش با استفاده از مفهوم توانش نمادین کرامش، جنبه‌های فرهنگی کتاب‌های درسی زبان انگلیسی دوره دوم متوسطه ایران را با رویکرد عمدتاً کیفی بررسی کرده است. محتوای کتاب‌ها با استفاده از روش تحلیل مضمونی که متشکل از روش قیاسی - استقرایی بود برای شناسایی مضامین تجزیه و تحلیل گردید. نتایج حاکی از هشت مضمون فرعی شامل بازنمایی مثبت از خود و تفکر قالبی، پویایی‌های قدرت در استفاده از زبان و نشانه‌های زبانی دیگرسازی فرهنگی، از آن خودسازی فرهنگی و بازنمایی بصری هویت، جایگاه‌یابی ایدئولوژی و روایت‌های غالب در قالب چهار مضمون اصلی هویت، گفتمان، نمود و روایت فرهنگی بودند. بر اساس نتایج، این کتاب‌ها، به ویژه کتاب پایه دهم، تأکید بر روایت‌ها و گفتمان‌های فرهنگی دارند که نقش مهمی در ساختارهای هویتی زبان‌آموزان انگلیسی دارند. پیشنهاد می‌شود مدرسان زبان خارجی از جنبه‌های فرهنگی در کتاب‌های زبان آگاهی داشته باشند و زبان‌آموزان با محتوای فرهنگی کتاب‌های زبان تعامل داشته باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 28 فروردین 1404
  • تاریخ دریافت: 13 مهر 1403
  • تاریخ بازنگری: 27 فروردین 1404
  • تاریخ پذیرش: 28 فروردین 1404