بررسی آغازگرهای بی نشان و نشاندار دردرکتب دانشگاهی ‏ مطالعه موردی: زبان تخصصی رشته پرستاری و زبان عمومی حسابداری ‏

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری زبان‌شناسی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران

2 استادیار گروه زبان‌شناسی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران. (نویسنده مسئول)

3 استادیار گروه زبان‌شناسی ، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران.

4 استادیار گروه زبان‌شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر کاربرد آغازگرهای بی نشان و نشاندار را در متون دانشگاهی از ‏نویسندگان ایرانی و غیرایرانی بررسی می نماید.روش پژوهش توصیفی-تحلیلی وجامعه ‏آماری835 بنداست که براساس دستور نظام مند(چارچوب نظری و روش شناسایی) تعداد‎ ‎آغازگرها شمارش، سپس متون از نظر ژانر، نویسنده، و پیکره با یکدیگر‎ ‎مقایسه شد. ‏بر پایه نتایج، تعداد آغازگرهای بی نشان 77% و 74% و نشاندار 23% و26% بترتیب ‏در متون تخصصی و عمومی استفاده شده که کاربرد آنها تفاوت قابل ملاحظه ای با ‏یکدیگر ندارد. این شباهت می تواند با هم ژانر بودن متون مرتبط باشد و با ویژگی ‏های خاص کتابها و یا موضوع فرهنگی مؤلفین ارتباطی ندارد. بعلاوه، پیکربندی متون ‏با دیدگاه نظام مند مطابقت دارد و مؤید الزام گزینه های ساختاری پیشنهادی آن ‏در نگارش متون علمی است.درآخر، بسامد متفاوت آغازگرها ممکن است با الویت بندی ‏و چیدمان مطالب توسط نویسندگان توجیه پذیر باشد که هر یک اهداف و سبک خاصی را ‏دنبال می کنند. ‏

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 17 فروردین 1404
  • تاریخ دریافت: 22 مهر 1403
  • تاریخ بازنگری: 17 فروردین 1404
  • تاریخ پذیرش: 17 فروردین 1404