پژوهش پیشرو به بررسی مشکلات نگارش املا در کودکان خوانشپریش فارسی زبان میپردازد. این پژوهش براساس انگاره دو مسیری کلتهارت (1978) و انگاره دومسیری آبشاری کلتهارت و همکاران (1993) و کلتهارت و راسل (1994) انجام گرفته است. جامعه مورد مطالعه شامل 20 کودک طبیعی و 10 کودک خوانشپریش پسر پایه سوم و چهارم ابتدایی میشود. روش جمعآوری اطلاعات در این پژوهش شامل تهیه و تنظیم آزمونها، اجرای آنها و ثبت نمونههای نوشتاری افراد مورد مطالعه می-باشد. یافتههای پژوهش نشان داد که عملکرد نگارش املا در دو گروه کودکان طبیعی و خوانشپریش تحت تأثیر متغیر شفافیت نوشتار و آگاهی واجشناختی قرار میگیرد و کودکان خوانشپریش در نگارش املا ضعیفتر از کودکان طبیعی عمل میکنند. هر دو گروه کودکان طبیعی و خوانشپریش در املا واژههای شفاف نسبت به واژههای تیره عملکرد بهتری داشتند و هر دو گروه درآزمون تشخیص اولین واج ضعیفترین عملکرد را داشتند.
کلیدواژهها: خوانشپریشی رشدی، آگاهی واجشناختی، زبان فارسی، شفافیت نوشتار
عبدلی, بهمن . (1404). تأثیر شفافیت نوشتار و آگاهی واجشناختی بر املای کودکان خوانشپریش رشدی: مطالعهای در زبان فارسی. پژوهشهای زبانشناسی: نظریه و کاربرد, (), -. doi: 10.22034/jls.2025.142789.1202
MLA
عبدلی, بهمن . "تأثیر شفافیت نوشتار و آگاهی واجشناختی بر املای کودکان خوانشپریش رشدی: مطالعهای در زبان فارسی", پژوهشهای زبانشناسی: نظریه و کاربرد, , , 1404, -. doi: 10.22034/jls.2025.142789.1202
HARVARD
عبدلی, بهمن. (1404). 'تأثیر شفافیت نوشتار و آگاهی واجشناختی بر املای کودکان خوانشپریش رشدی: مطالعهای در زبان فارسی', پژوهشهای زبانشناسی: نظریه و کاربرد, (), pp. -. doi: 10.22034/jls.2025.142789.1202
CHICAGO
بهمن عبدلی, "تأثیر شفافیت نوشتار و آگاهی واجشناختی بر املای کودکان خوانشپریش رشدی: مطالعهای در زبان فارسی," پژوهشهای زبانشناسی: نظریه و کاربرد, (1404): -, doi: 10.22034/jls.2025.142789.1202
VANCOUVER
عبدلی, بهمن. تأثیر شفافیت نوشتار و آگاهی واجشناختی بر املای کودکان خوانشپریش رشدی: مطالعهای در زبان فارسی. پژوهشهای زبانشناسی: نظریه و کاربرد, 1404; (): -. doi: 10.22034/jls.2025.142789.1202