تأثیر شفافیت نوشتار و آگاهی واج‌شناختی بر املای کودکان خوانش‌پریش رشدی: مطالعه‌ای در زبان فارسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار دانشگاه آیت الله بروجردی

چکیده

پژوهش پیش‌رو به بررسی مشکلات نگارش املا در کودکان خوانش‌پریش فارسی زبان می‌پردازد. این پژوهش براساس انگاره دو مسیری کلتهارت (1978) و انگاره دومسیری آبشاری کلتهارت و همکاران (1993) و کلتهارت و راسل (1994) انجام گرفته است. جامعه مورد مطالعه شامل 20 کودک طبیعی و 10 کودک خوانش‌پریش پسر پایه سوم و چهارم ابتدایی می‌شود. روش جمع‌آوری اطلاعات در این پژوهش شامل تهیه و تنظیم آزمون‌ها، اجرای آن‌ها و ثبت نمونه‌های نوشتاری افراد مورد مطالعه می-باشد. یافته‌های پژوهش نشان داد که عملکرد نگارش املا در دو گروه کودکان طبیعی و خوانش‌پریش تحت تأثیر متغیر شفافیت نوشتار و آگاهی واج‌شناختی قرار می‌گیرد و کودکان خوانش‌پریش در نگارش املا ضعیف‌تر از کودکان طبیعی عمل می‌کنند. هر دو گروه کودکان طبیعی و خوانش‌پریش در املا واژه‌های شفاف نسبت به واژه‌های تیره عملکرد بهتری داشتند و هر دو گروه درآزمون تشخیص اولین واج ضعیف‌ترین عملکرد را داشتند.

کلیدواژه‌ها: خوانش‌پریشی رشدی، آگاهی واج‌شناختی، زبان فارسی، شفافیت نوشتار

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 05 فروردین 1404
  • تاریخ دریافت: 01 دی 1403
  • تاریخ بازنگری: 03 فروردین 1404
  • تاریخ پذیرش: 05 فروردین 1404