ترویج از طریق نفی: تحلیل بین‌فرهنگی و بین‌رشته‌ای چکیده‌ها در نوشتار علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه هنر اسلامی تبریز

2 دانشگاه تبریز

چکیده

چکیده یک مقاله تحقیقاتی دارای عملکرد تبلیغاتی است و خواننده را به خواندن متن کامل ترغیب می‌کند. به‌طور سنتی، جملات منفی در این زمینه حداقلی در نظر گرفته شده‌اند، اما مطالعات اخیر بر اهمیت نفی به‌عنوان یک ابزار بلاغی برای ترویج در چکیده‌ها تأکید می‌کنند. این مطالعه شیوع اشکال منفی را به‌عنوان استراتژی‌های تبلیغاتی در 600 چکیده مقاله تحقیقاتی به زبان انگلیسی نوشته‌شده توسط نویسندگان انگلیسی زبان و ایرانی از شش رشته مختلف، شامل علوم نرم (زبان‌شناسی کاربردی، باستان‌شناسی، جامعه‌شناسی) و علوم سخت (زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک) بررسی می‌کند. برخلاف ادبیات موجود که تفاوت‌های واضحی در نوشتار علمی بین رشته‌ها را پیشنهاد می‌کند، در این مطالعه تفاوت‌های قابل‌توجهی بین علوم سخت و نرم مشاهده نشد. با این حال، تفاوت‌های فرهنگی قابل‌توجهی مشاهده شد، به‌طوری‌که نویسندگان انگلیسی زبان بیشتر از همتایان ایرانی خود از جملات منفی استفاده کردند، به‌ویژه در علوم سخت.این موضوع بر نقش چکیده ها در ترویج پژوهش و تمایز مقالات تأکید می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 30 بهمن 1403
  • تاریخ دریافت: 12 آذر 1403
  • تاریخ بازنگری: 26 دی 1403
  • تاریخ پذیرش: 30 بهمن 1403