پژوهش حاضر به تحلیل تطبیقی کتاب درسی «ویژن۳» در ایران و کتاب درسی «نوتیفایر» در ترکیه، هر دو طراحی شده برای دانشآموزان کلاس دوازدهم، میپردازد. این تحلیل در چارچوب نسخه بازنگری شدهی جین و کورتازی (۱۹۹۹) صورت گرفته است که توسط تاجالدین و تیمورنژاد (۲۰۱۴) نیز بسط داده شده است. این چارچوب امکان دستهبندی محتوای فرهنگی را به چهار گروه مجزا فراهم میکند: فرهنگ مبدا، فرهنگ هدف، فرهنگ بینالمللی و فرهنگ مشترک جهانی. از روش کمی برای جمعآوری دادهها درباره حضور این دستههای فرهنگی در هر کتاب درسی استفاده شده است. تحلیل نشان میدهد که هر دو کتاب درسی ترکیبی از چهار نوع فرهنگی را شامل میشوند. با این حال، تفاوت قابل توجهی در تاکید هر کتاب درسی بر این دستهها وجود دارد. «نوتیفایر» عمدتا بر محتوای فرهنگ هدف تمرکز دارد که نشاندهنده یک قصد آموزشی برای معرفی دانشآموزان به فرهنگ زبان آموزش است. در مقابل، «ویژن۳» بر محتوای فرهنگ مبدا تاکید دارد
طوسی نصرآبادی, محمدرضا و علیپوریانی, بهنام . (1403). بررسی ارزیابی و تحلیل تطبیقی کتابهای Vision 3 و Notifier بر اساس عوامل فرهنگی. پژوهشهای زبانشناسی: نظریه و کاربرد, (), -. doi: 10.22034/jls.2025.142284.1177
MLA
طوسی نصرآبادی, محمدرضا , و علیپوریانی, بهنام . "بررسی ارزیابی و تحلیل تطبیقی کتابهای Vision 3 و Notifier بر اساس عوامل فرهنگی", پژوهشهای زبانشناسی: نظریه و کاربرد, , , 1403, -. doi: 10.22034/jls.2025.142284.1177
HARVARD
طوسی نصرآبادی, محمدرضا, علیپوریانی, بهنام. (1403). 'بررسی ارزیابی و تحلیل تطبیقی کتابهای Vision 3 و Notifier بر اساس عوامل فرهنگی', پژوهشهای زبانشناسی: نظریه و کاربرد, (), pp. -. doi: 10.22034/jls.2025.142284.1177
CHICAGO
محمدرضا طوسی نصرآبادی و بهنام علیپوریانی, "بررسی ارزیابی و تحلیل تطبیقی کتابهای Vision 3 و Notifier بر اساس عوامل فرهنگی," پژوهشهای زبانشناسی: نظریه و کاربرد, (1403): -, doi: 10.22034/jls.2025.142284.1177
VANCOUVER
طوسی نصرآبادی, محمدرضا, علیپوریانی, بهنام. بررسی ارزیابی و تحلیل تطبیقی کتابهای Vision 3 و Notifier بر اساس عوامل فرهنگی. پژوهشهای زبانشناسی: نظریه و کاربرد, 1403; (): -. doi: 10.22034/jls.2025.142284.1177