بررسی بازنمایی فرانقش های تجربی و متنی در محتوای شنیداری کتاب های زبان انگلیسی متوسطه دوم (ویژن): رویکرد دستور نقش گرای نظام مند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزشی زبانشناسی. دانشکده علوم انسانی. دانشگاه تربیت مدرس. تهران ایران

2 گروه آموزشی زبان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

3 گروه زبانشناسی تربیت مدرس

چکیده

هدف از این پژوهش بررسی بندهای مبحث شنیداری کتاب­های زبان متوسطه دوم بر اساس رویکرد نقش­گرایانه می­باشد. به این منظور 974 بند با روش توصیفی- تحلیلی بررسی شده­اند و روش جمع­آوری داده­ها اسنادی- کتابخانه­ای می­باشد. نتایج حاکی از آن است که.: 1) فرایندهای مادی بالاترین بسامد دارد اما در مواردی افعالی با سطح B2 استفاده شده است که خلاف اهداف کتاب است.2) با توجه به سطوح CEFRسطح دشواری فرایندهای اصلی در کتاب­های ویژن رو به افزایش است. 3) آغازگرهای نشان­داردر کتاب درسی بسامد پایینی دارند اما در بخش مکمل به تعداد آن افزوده می­شود. آغازگر نشان­دار در کتاب ویژن1 از بسامد بالاتری نسبت به دو کتاب دیگر برخوردار است . 4) آغازگرهای متنی به ویژه آغازگرهای ساختاری بعد از آغازگرهای ساده بالاترین بسامد را دارند. در نتیجه مباحث شنیداری تا حد زیادی در راستای نیاز دانش­آموزان می­باشد و برای بهبود آن نیاز است به افزایش تدریجی آغازگرهای نشان­دار توجه شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 07 دی 1403
  • تاریخ دریافت: 27 شهریور 1403
  • تاریخ بازنگری: 07 دی 1403
  • تاریخ پذیرش: 07 دی 1403