شیوه بازنمایی ایدئولوژی در مذاکرات تجاری ملی و بینالمللی برپایه تحلیل گفتمان انتقادی وندایک: بررسی قراردادهای شرکت بیمه آسیا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه زبان‌شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 دانشیار گروه زبان‌شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 استادیار گروه زبان‌شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

ایدئولوژی و فرهنگ از مقوله هایی هستند که مذاکرات بین‌المللی را از مذاکرات ملی پیچیده‌تر می‌نمایند و چنانچه مذاکره کنندگان بتوانند به ایدئولوژی نهفته طرفین خارجی دستیابی پیدا کنند، مذاکرات سودمندی را پیش‌رو خواهند ‌داشت. در پژوهش حاضر به شیوه بازنمایی ایدئولوژی در قراردادها و ایمیل‌های مذاکرات تجاری ملی و بین‌المللی ایران در چارچوب تحلیل گفتمان انتقادی وندایک پرداخته ‌شده‌است. مسئله اصلی مقاله آن است که در مذاکرات تجاری ایدئولوژی‌ها چگونه به واسطه زبان در گفتمان بازتاب می‌یابند و طرفین مذاکره از چه راهبردهایی برای رسیدن به اهداف خود بهره می‌جویند. داده‌ها از منظر تحلیل گفتمان انتقادی مورد تحلیل قرار گرفته و نتایج حاکی از آن است که راهبردهای ایدئولوژیکی شامل برجسته‌سازی نقاط ضعف غیرخودی (راهبرد کلان معنایی)، فاصله (معنا و واژگان)، حسن تعبیر (بلاغت و معنا) و گواهنمایی (معنا و استدلال) بوده و نسبت به مذاکرات ملی کاربرد بیشتر داشته‌ است. همچنین، مذاکره‌کنندگان از راهبردهای زبانی وجهیت، مجهول‌سازی و اسم‌سازی در آشکارسازی ایدئولوژی‌های مدنظر استفاده کرده‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 02 آبان 1403
  • تاریخ دریافت: 18 تیر 1403
  • تاریخ بازنگری: 02 آبان 1403
  • تاریخ پذیرش: 02 آبان 1403