بررسی تأثیر دو مؤلفۀ خودمدیریتی و مدیریت روابط در نگرش به یادگیری زبان دوم (انگلیسی) در بین دانش‌آموزان دختر دبیرستان‌های شهر ایلام

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایران

2 کارشناسی ارشد، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایران

3 دانشیار، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایران

چکیده

پژوهش‌ حاضر با هدف بررسی تأثیر متغیرهای خودمدیریتی و مدیریت روابط در نگرش به یادگیری زبان دوم (انگلیسی) در بین دانش‌آموزان دختر دبیرستان‌های شهر ایلام انجام شده است. روش تحقیق از جهت هدف کاربردی و از نوع توصیفی-‌تحلیلی می‌باشد. جامعۀ آماری شامل تمامی دانش‌آموزان دختر دبیرستانی شهر ایلام به تعداد 400 نفر بودند که از طریق روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. برای سنجش متغیر مستقلِ هوش هیجانی و متغیر وابسته‌ی نگرش به یادگیری زبان دوم (انگلیسی) به‌ترتیب از پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی تراویس برادبری و جین گریوز (2004) و پرسشنامه 21 ماده‌ای نگرش به یادگیری زبان تدینی (1385) استفاده شد. سپس، داده‌های پژوهش با استفاده از نرم‌افزار spss نسخه 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که بین مؤلفۀ خودمدیریتی و نگرش به یادگیری زبان دوم و همچنین بین متغیر مدیریت‌روابط و نگرش به یادگیری زبان دوم در دانش‌آموزان دختر رابطه مثبت و معناداری وجود داشت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


 
منابع فارسی
برادبری، تراویس و جین گریوز (1384). آزمون هوش هیجانی. ترجمه مهدی گنجی، تهران: نشر ساوالان.
بزرگ­مهر، پگاه (1394). تأثیر لهجه زبان مادری بر یادگیری زبان دوم. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد گروه آموزش زبان انگلیسی­. کرمانشاه: دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه.
بلوچ، حفیظه، عسگری، علی، حامدی­نسب، صادق (1396). «مقایسه هوش هیجانی دانش‌آموزان یک­زبانه و دوزبانه و نقش آن در نگرش نسبت به یادگیری زبان انگلیسی». سلامت روان کودک، 4(4)، 14-23.
پیش­قدم، رضا، بهزاد، قنسولی­هزاره، (1387). «نقش هوش هیجانی در یادگیری زبان انگلیسی و موفقیت تحصیلی». پژوهش زبان­های خارجی، شمارۀ 43، 41-56.
جدایی، حجت؛ زارعیان، غلامرضا؛ امیریان، سیدمحمدرضا؛ عادل، سیدمحمدرضا (1396). «بررسی تأثیر عوامل انگیزشی بر پیشرفت یادگیری زبان­آموزان در یک دانشگاه نظامی». فصلنامه روان­شناسی نظامی، دوره 8، شماره 31، 67-81.
حیدری­کایدان، ژیلا، آذری، مهران (1387). «رابطه هوش هیجانی و راهبردهای یادگیری زبان انگلیسی با مهارت زبان انگلیسی در دانشجویان». یافته­های نو در روان­شناسی (روانشناسی اجتماعی)، 3(9)، 97-116.
کوپایه­ئی­ها، مریم، حسینی، افضل­السادات، ویدا، رضوی­نعمت­اللهی (1392). «بررسی رابطه تفکر قطعی­نگر با خلاقیت و خلاقیت هیجانی». ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 3(1)، 175-200.
کیوانلو، فهیمه؛ کوشان، محسن؛ سیداحمدی، محمد (1390). «رابطه هوش هیجانی و سبک رهبری». دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سبزوار، 47(1)، 47-54.
References
Akduman, G., Hatipoglu, Z., & Yuksekbilgili, ZA. (2015). "Research about Emotional Intelligence on Generations". International Journal of Advanced Multidisciplinary Research and Review. 3(4): 124-133.
Atash Afrouz A., Derakhshan-Far R., Maktabi, Gh. (2019). "Comparison of creativity, emotional intelligence and academic performance of monolingual and bilingual sixth grade male students in Ramhormoz city".  Journal of New Developments in Psychology, Educational Sciences and Education, Volume 3, Number 26, 31-46. [In Persian]
Austin, E. J., Evans, P., Goldwater, R., & Potter, V. (2005). "A preliminary study of emotional intelligence, empathy and exam performance in first year medical students". Personality and Individual Differences, 39, 1395–1405.
Baloch H., Asgari A., Hamedinasab S., (2018). “Comparison of Emotional Intelligence of Monolingual and Bilingual Students and its Role in Attitudes toward Learning English”. J Child Ment Health; 4(4) ­: 14-23. [In Persian]
Bar-on, R. (2006). The bar-on model of emotional intelligence skills development traning, program and student achievement and retention. Unpublished raw data, Texas A & M University. 
Bobkina, J. & Fernandez de, M.C.D. (2012). “Motivation and Attitudes towards Learning English: A Study of Engineering Undergraduates at the Technical University of Madrid”. Proceedings, pp. 4492-4501.
Bozorg Mehr P. (2014). Effect of mother tongue accent on second language learning. Master's thesis of the Department of English Language Education. Kermanshah: Kermanshah Islamic Azad University. [In Persian]
Bradbury, T., and Graves J. (2014). Emotional Intelligence Test, translated by Mehdi Ganji, Tehran: Savalan Publishing. [In Persian]
Brown, S. (2009). "Navigating an English-only classroom: multiple identities in a primary writer’s workshop". J. Classr. Interact. 44 (1), 29-38.
Chalak,A., & kassian, Z. (2010). "Motivation and Attitudes of Iranian undergraduate EfL students Towards Learning English GEMA online". Journal of Language studies, 10(2), .37-56.
Chomsky, N. (2006). Language and mind. Cambridge University Press.
Costa, A., & Faria, L. (2015). "The impact of emotional intelligence on academic achievement: A longitudinal study in Portuguese secondary school". Learning and Individual Differences, 37, 38-47.
Costa, A., & Faria, L. (2015). “The impact of emotional intelligence on academic achievement: A longitudinal study in Portuguese secondary school”. Learning and Individual Differences, 37, 38-47.
Crystal, D. (2003). English as a Global Language (2nd ed.). Cambridge: Cambridge University Press.
Dörnyei, Z., & Csizer, K. (2002). "Some dynamics of language attitudes and motivation: results of a longitudinal national survey". Appl. Linguist, 23, 421-462.
Elias, M. J., Bruene-Butler, L., Blum, L., & Schuyler, T. (1997). “How to launch a social and emotional learning program”. Educational Leadership, 54, 15–19.
Ellis, R. (1994). The study of second Language Acquisition. Oxford University.
Gardner, R. C. (1985). Social psychology and second language learning. London: Edward Arnold.
Goleman, D. (1995). Emotional Intelligence: why it can matter more than IQ. London: Bloomsbury.
Goleman, D. (2003). Emotional Intelligence. Newyourk. Basic book.
Goleman‚ D (1995). Emotional Intelligence: Why it can matter more than IQ. New York: Bantam Books.
Hansenne, M. (2012). “Clinical perspectives in emotional intelligence”. In A. Di Fabio (Ed.), Emotional intelligence-new perspectives and applications (pp. 78–92).
Heydari-Kaidan, Zh. Azari M. (2007). "The relationship between emotional intelligence and English language learning strategies with English language skills in students". Journal of New Findings in Psychology (Social Psychology), 3(9), 116-97. [In Persian]
Jamali Paghela M., (2008). “Students and their inability to speak in English". Language Education Development, vol. No. 4, 4-7. [In Persian]
Jodaei H., Zareian GH. R., Amirian M.R., and Adel M.R. (2020). “An Investigation into the Impact of Motivational Determinants on Language Learners’ Learning in a Military University”. Military psychology Journal, Volume 8, Issue 31, 67-81. [In Persian]
Johnson, K., & Johnson, H. (2000). Encyclopedic Dictionary of Applied Linguistics: A Handbook for Language Teaching. Blackwell Publishers. Second edition. Oxford, UK.
Keyvanlu F., Kushan, M., Sidahmadi, M. (2019). "The relationship between emotional intelligence and leadership style". Journal of Sabzevar University of Medical Sciences and Health Services, 47(1), 47-54. [In Persian]
Kopayeh-e-ha, M., Hosseini, A., Razavi-Nemat-Allahi, V. (2012). "Investigating the relationship between decisive thinking and creativity and emotional creativity". Journal of innovation and creativity in human sciences, third volume, number one, 175-200. [In Persian]
Latifah, A.L., Mansor, F., Ramli, B., Wardah, M., & Ng Man, S. (2011). “The Role of Motivation, Attitude, Anxiety, and Instrumental Orientation in Influencing Learners’ Performance in English as Second Language in OUM”. In Global learn, Association for the Advancement of Computing in Education (AACE), pp. 1659-1668.
Lennartsson, f. (2008). Students Motivation and attitudes towards learning a second Language: British and Swedish and Swedish students’ points of view.
Malik, S. Z., & Shahid, S. (2016). “Effect of Emotional Intelligence on Academic Performance among Business Students in Pakistan”. Bulletin of Education and Research, 38(1), 197-208.
Masgoret, A., Gardner, R. (2003). “Attitudes, motivation, and second language learning. A metaanalysis of studies conducted by Gardner and associates”. Lang. Learn, 53, 123-163.
Mathewson, G. (1994). Model of attitude influence upon reading and learning to read. In: Ruddell, R., Ruddell, M., Singer, H. (Eds.), Theoretical Models and Processes of reading, fourth ed. International Reading Association, Newark, DE, pp. 1131-1161.
Mayer, J. D., & Cobb, C. D. (2000). “Educational policy on emotional intelligence: Does it make sense?”. Educational Psychology Review, 12, 163–183.
Mohzan, M. A. M., Hassan, N., & Abd Halil, N. (2013). “The influence of emotional intelligence on academic achievement”. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 90, 303-312.
Newsome, S., Day, A. L., & Catano, V. M. (2000). “Assessing the predictive validity of emotional intelligence”. Personality and Individual Differences, 29, 1005–1016.
Pasi, R. J. (1997). “Success in high school and beyond”. Educational Leadership, 54, 40–42.
Petrides, K.V., & Furnham, A. (2004). "The role of trait emotional intelligencein academic performance and deviant behavior at school". Personality and Individual Differences, 36, 277_293.
Pishgadham R., Qonsoli B. (2008). “On the Role of Emotional Intelligence in Second Language Learning and Academic Achievement”. Foreign Language Research Journal, 43, 41-56. [In Persian]
Pishghadam, R., Faribi, M., Kolahi Ahari, M., Shadloo, F., Gholami, M. J., & Shayesteh, S. (2022). “Intelligence, emotional intelligence, and emo-sensory intelligence: Which one is a better predictor of university students’ academic success? “Frontiers in Psychology, 13, 995988.
Preeti, B. (2013). “Role of emotional intelligence for academic achievement for students”. Research Journal of Educational Sciences, 1(2), 8-12.
Stanovich, K.E., West, R.F., & Toplak, M.E. (2016). The rationality quotient: Toward a test of rational thinking. Cambridge, MA: MIT Press.
Wijekoon, C. N., Amaratunge, H., de Silva, Y., Senanayake, S., Jayawardane, P., & Senarath, U. (2017). “Emotional intelligence and academic performance of medical undergraduates: a cross-sectional study in a selected university in Sri Lanka”. BMC medical education, 17(1), 1- 11.
Yang, X. (2012). “Attitude and Motivation in L2 Learning among UM Master Students”. International Journal of Management and Sustainability, 1(1), 13-22.
Zeidner, M., Matthews, G., & Roberts, R. D. (2001). “Slow down, you move too fast: Emotional intelligence remains an ‘‘elusive’’ intelligence”. Emotion, 1, 265–275.
 Zeinivand, T., Azizifar, A., & Gowharya, H. (2015). “The relationship between attitude and speaking proficiency of Iranian EFL learners: The case of Darrehshehr city”. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 199.