بررسی تأثیر دو مؤلفۀ خودمدیریتی و مدیریت روابط در نگرش به یادگیری زبان دوم (انگلیسی) در بین دانش‌آموزان دختر دبیرستان‌های شهر ایلام

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایران

2 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایران

3 دانشیار، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایران

چکیده

پژوهش‌ حاضر با هدف بررسی تأثیر متغیرهای خودمدیریتی و مدیریت روابط در نگرش به یادگیری زبان دوم (انگلیسی) در بین دانش‌آموزان دختر دبیرستان‌های شهر ایلام انجام شده است. روش تحقیق از جهت هدف کاربردی و از نوع توصیفی-‌تحلیلی می‌باشد. جامعۀ آماری شامل تمامی دانش‌آموزان دختر دبیرستانی شهر ایلام به تعداد 400 نفر بودند که از طریق روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. برای سنجش متغیر مستقلِ هوش هیجانی و متغیر وابسته‌ی نگرش به یادگیری زبان دوم (انگلیسی) به‌ترتیب از پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی تراویس برادبری و جین گریوز (2004) و پرسشنامه 21 ماده‌ای نگرش به یادگیری زبان تدینی (1385) استفاده شد. سپس، داده‌های پژوهش با استفاده از نرم‌افزار spss نسخه 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که بین مؤلفۀ خودمدیریتی و نگرش به یادگیری زبان دوم و همچنین بین متغیر مدیریت‌روابط و نگرش به یادگیری زبان دوم در دانش‌آموزان دختر رابطه مثبت و معناداری وجود داشت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 31 مرداد 1403
  • تاریخ دریافت: 12 تیر 1403
  • تاریخ بازنگری: 31 مرداد 1403
  • تاریخ پذیرش: 31 مرداد 1403