اگرچه پژوهش در حوزه ردهبندی متون ادبی به دو گروه بسته و گشوده با اقبال فراوانی روبرو شده است، اما متنپژوهی از منظر مفاهیم «خواندنی» و «نوشتنی» در رویکرد انتقادی و تأویلی رولان بارت کمتر صورت پذیرفته است. بدین منظور دو داستان کوتاه «فارسی شکر است» از مجموعۀ یکی بود یکی نبود اثر جمالزاده و «س.گ.ل.ل.» در مجموعه سایهروشن اثر هدایت انتخاب شدهاند. این مطالعه با نگاهی تطبیقی دو اثر مذکور را در تقابل با یکدیگر قرار میدهد و سعی میکند مولفههای این دو نوع متن را در آنها بیابد. خوانش پیشرو بر آن است ویژگیهای متن خواندنی را در داستان «فارسی شکر است» و سپس شاخصههای متن نوشتنی را در داستان «س.گ.ل.ل.» نمایان سازد. بدین منظور، با اهتمام به «تحلیل متنی»، متون نامبرده را بر اساس قاعدۀ «رمزگان نشانهشناختی پنجگانه» مورد بررسی قرار میدهد. داستانهای منتخب جداگانه تحلیل شدهاند و یافتههای پژوهش صرفاً معطوف به دو داستان مذکور است.
سجادی, بختیار, & بابایی, پیام. (1404). بررسی نشانهشناختی داستان از منظر «خواندنی» و «نوشتنی» در نظریۀ رولان بارت: مطالعۀ موردی «فارسی شکر است» اثر جمالزاده و «س.گ.ل.ل.» اثر هدایت. پژوهشهای زبانشناسی: نظریه و کاربرد, 4(1), -. doi: 10.22034/jls.2024.141008.1092
MLA
بختیار سجادی; پیام بابایی. "بررسی نشانهشناختی داستان از منظر «خواندنی» و «نوشتنی» در نظریۀ رولان بارت: مطالعۀ موردی «فارسی شکر است» اثر جمالزاده و «س.گ.ل.ل.» اثر هدایت", پژوهشهای زبانشناسی: نظریه و کاربرد, 4, 1, 1404, -. doi: 10.22034/jls.2024.141008.1092
HARVARD
سجادی, بختیار, بابایی, پیام. (1404). 'بررسی نشانهشناختی داستان از منظر «خواندنی» و «نوشتنی» در نظریۀ رولان بارت: مطالعۀ موردی «فارسی شکر است» اثر جمالزاده و «س.گ.ل.ل.» اثر هدایت', پژوهشهای زبانشناسی: نظریه و کاربرد, 4(1), pp. -. doi: 10.22034/jls.2024.141008.1092
VANCOUVER
سجادی, بختیار, بابایی, پیام. بررسی نشانهشناختی داستان از منظر «خواندنی» و «نوشتنی» در نظریۀ رولان بارت: مطالعۀ موردی «فارسی شکر است» اثر جمالزاده و «س.گ.ل.ل.» اثر هدایت. پژوهشهای زبانشناسی: نظریه و کاربرد, 1404; 4(1): -. doi: 10.22034/jls.2024.141008.1092