رویکرد رسانه ملی به زبان فارسی و زبان‌های محلی: تحلیلی انتقادی در چهارچوب سیاست و برنامه‌ریزی زبان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه دامغان، دامعان، ایران

2 دانشیار گروه زبان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

3 دانش آموخته دکتری زبان‌شناسی، دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

چکیده

رسانه در کنار نهاد آموزش نقشی اساسی در حفظ و تقویت زبانها دارد و از همین روست که جایگاهی ویژه در الگوهای مطرح حوزه سیاست و برنامه‌ریزی زبان دارد. در پژوهش حاضر با بهره‌گیری از الگوی جانسون (2013) که تلفیقی مبتکرانه از رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی و چهارچوب سیاست و برنامه‌ریزی زبان است، به کشف رویکرد رسانه ملی در قبال زبان فارسی و زبانهای محلی پرداخته شده است. بدین منظور، با استخراج رویدادهای مرتبط با موضوع زبان در دو سطح مکتوب و شفاهی و بررسی متن و فرامتن آنها، به شکلی توصیفی و تحلیلی به بررسی آنها پرداخته شد. یافته‌ها بیانگر آن است که رویکرد رسانه ملی به زبان فارسی «ارتقامحور» و البته محدود به لایه‌هایی از سطوح برنامه‌ریزی پیکره‌ای و رویکرد آن به زبان‌های محلی «اقتضامحور» است. یافته‌های این پژوهش می‌تواند زمینه بهره‌گیری از چهارچوب سیاست و برنامه‌ریزی زبان در راستای تدوین نقشه‌‌راهی با هدف تقویت زبان فارسی و حفظ زبانهای محلی را فراهم آورد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


منابع فارسی
خالق پناه، کمال، سنائی، علی (1399). سیاست‌های زبانی و زبان‌های اقلیت: واکاوی جایگاه زبان‌های اقلیت در نظم فرهنگی- زبانی ایرانِ مدرن (از 1285 ه‌. ش تا به امروز). زبان‌شناسی اجتماعی. 3 (4). 77-67.
داوری اردکانی، نگار. (1385). رسانه ملی متولی برنامه‌ریزی زبان. پژوهشهای ارتباطی. 47. 44-21.
داوری، حسین (1399). سیاست و برنامه‌ریزی زبانی: رویکرد میان رشته‌ای مغفول در حوزه سیاست­گذاری‌های کلان فرهنگی و آموزشی کشور. فصلنامه راهبرد فرهنگ. 49. 1-29.
سارلی، ناصرقلی. (1380). برنامه­ریزی زبان و رسانه­ها. تهران: مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامه­های صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران.
سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران (1384). اهداف، محورها، اولویتها و سیاستهای تولید و تأمین و پخش. تهران: مرکز طرح و برنامه­ریزی معاونت تحقیقات و برنامه­ریزی.
سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران (1401). درآمدی بر سند تحول رسانه ملی در افق 1405.  تهران: مرکز طرح و برنامه­ریزی معاونت تحقیقات و برنامه­ریزی
References
Bashirnejad, H. (2023). Mazandarani: Current Status and Future Prospects. In Anousha Sedighi (Ed.) Iranian and Minority Languages at Home and in Diaspora (p. 37-60). Clevedon, UK:  Multilingual Matters Ltd.
Blackledge, A. (2006). The magical frontier between the dominant and the dominated: Sociolinguistics and social justice in a multilingual world. Journal of Multilingual and Multicultural Development. 27 (1): 22-41.
Borjian, M., & Borjian, H. (2023). At the Crossroads: Caspian Languages through a Sociolinguistic Lens. In Anousha Sedighi (Ed.) Iranian and Minority Languages at Home and in Diaspora (p. 9-36). Clevedon, UK:  Multilingual Matters Ltd.
Cooper, R. L. (1989). Language Planning and Social Change. Cambridge: Cambridge University Press.
Dabir-Moghaddam, M. (2018). Academy of Persian language and literature. In Anousheh Sedighi & Pouneh Shabani_Jadidi (Eds.), The Oxford Handbook of Persian Linguistics (318-327). Oxford: Oxford University Press.
Davari, H. (2017). Language Human Rights: A New Right Rising in the Era of Globalization. In Christina Ackrivipoulou (Ed.). Defending Human Rights and Democracy in the Era of Globalization (pp. 262-279). IGI Global.
Davari, H. (2020). Language policy and planning: A neglected interdisciplinary approach in macro-political and macro-cultural policy making in Iran. Strategy for Culture13(49), 7-35. doi: 10.22034/jsfc.2020.109866 [in Persian]
Davari Ardakani, N. (2006). National media in charge of language planning. Communication Research. 47, 21-44 [in Persian]
Davari Ardakani, N. (2020). Persian as a national language, minority languages and multilingual education in Iran. Dans P. Shabani-Jadidi (Ed.), The Routledge Handbook of Second Language Acquisition and Pedagogy of Persian (p. 471-493). Routledge.
Ferguson, G. (2006). Language Planning and Education. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Haugen, E. (1959). Planning for a standard language in Norway. Anthropological Linguistics. 1 (3): 8-21.
Hornberger, N. (2006). Frameworks and models in language policy and planning. In T. Ricento (Ed.). An Introduction to Language Policy: Theory and Method (pp. 24-41). Malden MA: Blackwell.
Islamic Republic of Iran Broadcasting Organization (2005). Goals, axes, priorities and policies of production and supply and distribution. Tehran: Design and Planning Center of Research and Planning Deputy. [in Persian]
Islamic Republic of Iran Broadcasting Organization (2022). An introduction to the national media transformation document in the horizon of 2026. Tehran: Design and Planning Center of Research and Planning Deputy. [in Persian]
Johnson, D.C. (2011). Critical discourse analysis and the ethnography of language policy. Critical Discourse Studies 8(4): 267–279.
Johnson, D. C. (2013). Language Policy. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Kaplan, R. B. and R. B. Baldauf. (1997). Language Planning: From Practice to Theory. Clevendon: Multilingual Matters.
Khaleghpanah, K., & Sanaei, A. (2020). Language Policies and Minority Languages: Analysis of the Status of Minority Languages in the Cultural-Linguistic Order of Modern Iran: Since 1906 to the Present. Journal of Sociolinguistics3(4), 67-77. [in Persian]
Kloss, H. (1998). The American Bilingual Tradition. Center for Applied Linguistics.
Mirvahedi, S. H., & Nasjian, N. (2010). Is Azeri going to live or leave? A critical study of institutional supports available to Azeri in Tabriz, Iran. Proceedings of FEL XIV, 175-180.
Ruiz, R. (1984). Orientations in Language Planning. NABE Journal. Vol. 8, No. 2, pp. 15–34.
Sarli, Naser Qoli. (2001). Language planning and media. Tehran: Center for Research, Studies and Evaluation of Broadcasting Programs of the Islamic Republic of Iran. [in Persian]
Sepehri, M.B. (2010). “Local Radio Audiences in Iran: An Analysis of Ardebilian People’s Trust and Satisfaction with 'Sabalan' Radio”. Broadcast Education Association. Journal of Radio and Audio Media. 17(2)236-250.
Shohamy, E. (2006). Language Policy: Hidden Agendas and New Approaches. London: Routledge.
Spolsky, B. (2021). Rethinking Language Policy. Edinburgh University Press.
Ricento, T. (2000). Ideology, Politics and Language Policies: Focus on English. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company.
Wiley, T. G. (2002). Accessing Language Rights in Education: A Brief History of the U.S. Context. In J. Tollefson (Ed.), Policies in Education: Critical Reading, (39-64). Lawrence Erlbaum.
Wodak, R. (1996). Disorders of discourse. London: Longman.
Wodak, R. (2000). Recontextualization and the transformation of meanings: A critical discourse analysis of decision making in EU-meetings about employment policies. Discourse and social life, 185-206.
Wodak, R. & Fairclough, N. (2010). Recontextualizing European higher education policies: The cases of Austria and Romania. Critical Discourse Studies, 7 (1): 19-40.
Zeinalabedini, A. )2014(. The people’s attitude towards the language use in the local media broadcast: A case study of Azerbaijani language in Tabriz. Khazar Journal of Humanities and Social Sciences, 17(4). 5–28.