بررسی تاثیر ارزیابی پویای برخط بر بهبود مهارت نوشتاری دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه زبان شناسی و آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی، بروجرد، ایران

2 دانش‌آموختۀ دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.

3 دانش‌آموختۀ کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

چکیده

ارزیابی پویا که بر پایه مفهوم پیشرفت در منطقه تقریبی رشد ویگوتسکی (1987) استوار است، روشی است در جهت اجرای همزمان دو فرآیند آموزش و ارزیابی به عنوان فعالیتی ترکیبی که در آن هدف اصلی درک درست توانایی‌های دانش‌آموزان و حمایت فعالانه در جهت ارتقای این توانایی‌ها است. نگاهی کلی به تاریخچه حاضر نشان می‌دهد که تأثیر ارزیابی پویا بر مهارت نوشتاری دانش‌آموزان ابتدایی در ایران در کلاس‌های برخط تاکنون مورد بررسی قرار نگرفته است. بنابراین، پژوهش حاضر تأثیر به‌کارگیری ارزیابی پویای برخط و ارزیابی غیر پویا/ایستا بر میزان رشد توانایی نوشتاری دانش‌آموزان دختر پایه چهارم ابتدایی را بررسی کرد. این پژوهش از نوع شبه‌آزمایشی پیش‌آزمون، آموزش، پس‌آزمون و پس‌آزمون با تاخیر بود که با شرکت دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) که به شکل تصادفی در یکی از مدارس دولتی شهرستان بروجرد انتخاب شدند انجام گرفت. تحلیل داده‌ها با تحلیل کوواریانس یک‌طرفه صورت گرفت. یافته‌ها نشان داد که بین گروه آزمایش و گروه کنترل در پس‌آزمون تفاوت معناداری وجود داشت. همچنین، نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین گروه آزمایش و گروه کنترل در پس‌آزمون با تاخیر نسبت به مهارت نوشتاری وجود داشت. در پایان، با توجه به بنیان‌های فکری نظریه فرهنگی-اجتماعی ویگوتسکی، نتایج بحث شد و پیشنهادات کاربردی برای بهبود آموزش نوشتاری ارایه شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات