تحلیل نشانه معناشناختی تاثیر استارتاپ‌ها بر سبک زندگی : زبان‌شناسی اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه زبان‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 دانشیار زبان‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

3 دانشیار گروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

4 استاد گروه زبان‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

استارتاپ‌ها نهادهایی هستند که به منظور ایجاد خدمات جدید، جهت مرتفع کردن نیازهای جوامع به وجود می‌آیند. استارتاپ‌ها بسترهای فرازمانی و فرامکانی هستند و درون بسترهای گفتمانی حرکت می‌کنند. ورود این فن‌آوری‌ها ‌ها به جریان زندگی انسان‌ها، منجر به تغییراتی در سبک زندگی افراد جامعه می‌گردد. سبک زندگی تولید شده با ساختارهای زبانی گره خورده و از طریق نشانه-معناها روابط انسان‌ها را درون بسترهای اجتماعی تنظیم می‌کنند. مساله اصلی این پژوهش این است که نظام‌های گفتمانی استارتاپ‌ها چه تاثیر و رابطه‌ای  بر روی سبک زندگی درون روابط اجتماعی دارند. با تمرکز بر رویکرد نشانه-معناشناسی و با استفاده از روش تحلیل کیفی تلاش می‌کنیم تا نشان دهیم دستاوردهای فن‌آوری دنیای مدرن، تغییر الگوی مصرف و دگرگونی الگوی مصرف را به‌دنبال داشته است. نتایج حاکی است که نظام‌های گفتمانی استارتاپ‌ها در سال‌های اخیر توانسته‌اند فضای اجتماعی را ایجاد کنند که در آن کنش‌گران، با اعتماد، مشارکت و روابط متقابل سبک زندگی جدیدی را تولید کنند.                                                    

کلیدواژه‌ها

موضوعات