تحلیل نشانه معناشناختی تاثیر استارتاپ‌ها بر سبک زندگی : زبان‌شناسی اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه زبان‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 دانشیار زبان‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

3 دانشیار گروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

4 استاد گروه زبان‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

استارتاپ‌ها نهادهایی هستند که به منظور ایجاد خدمات جدید، جهت مرتفع کردن نیازهای جوامع به وجود می‌آیند. استارتاپ‌ها بسترهای فرازمانی و فرامکانی هستند و درون بسترهای گفتمانی حرکت می‌کنند. ورود این فن‌آوری‌ها ‌ها به جریان زندگی انسان‌ها، منجر به تغییراتی در سبک زندگی افراد جامعه می‌گردد. سبک زندگی تولید شده با ساختارهای زبانی گره خورده و از طریق نشانه-معناها روابط انسان‌ها را درون بسترهای اجتماعی تنظیم می‌کنند. مساله اصلی این پژوهش این است که نظام‌های گفتمانی استارتاپ‌ها چه تاثیر و رابطه‌ای  بر روی سبک زندگی درون روابط اجتماعی دارند. با تمرکز بر رویکرد نشانه-معناشناسی و با استفاده از روش تحلیل کیفی تلاش می‌کنیم تا نشان دهیم دستاوردهای فن‌آوری دنیای مدرن، تغییر الگوی مصرف و دگرگونی الگوی مصرف را به‌دنبال داشته است. نتایج حاکی است که نظام‌های گفتمانی استارتاپ‌ها در سال‌های اخیر توانسته‌اند فضای اجتماعی را ایجاد کنند که در آن کنش‌گران، با اعتماد، مشارکت و روابط متقابل سبک زندگی جدیدی را تولید کنند.                                                    

کلیدواژه‌ها

موضوعات


منابع فارسی
بشیر، حسن و افراسیابی، محمدصادق (1391). «شبکه‌های اجتماعی اینترنتی و سبک زندگی جوانان». تحقیقات فرهنگی ایران، 5(1)، 62-31.
بودریار، ژان (1393). نظام اشیاء. ترجمۀ پیروز ایزدی، تهران: نشر ثالث.
بوردیو، پی‌یر(1381). نظریۀ کنش. ترجمۀ مرتضی مردیها، تهران: نقش و نگار.
توحیدلو، یگانه و شعیری، حمیدرضا (1396). «مطالعه پروتزسازی گفتمانی: چرا دروغ روایی پروتز است؟» پژوهش ادبیات معاصر جهان، 22(1)، 286-269.
خادمیان، طلیعه (1388). سبک زندگی و مصرف فرهنگی: مطالعه‌ای در حوزۀ جامعه‌شناسی فرهنگی و دیباچه‌ای بر سبک زندگی فرهنگی ایرانیان. تهران: موسسۀ فرهنگی هنری جهان کتاب.
سراجق، مریم؛ وثوقی، مریم؛ و حسینی، سیدمجتبی (1398). «طراحی توسعه سبک زندگی اجتماعی از منظر کسب و کار نوپا» علوم  اجتماعی دانشگاه آزاد واحد شوشتر. 13(2)، 50-31.
شالچی، وحید (1386). «سبک زندگی جوانان کافی شاپ». تحقیقات فرهنگی ایران، 1(1)، 115-93.
شعیری، حمیدرضا (1386). «بررسی انواع نظام‌های گفتمانی از دیدگاه نشانه-معناشناختی». مجموعه مقالات هشتمین همایش زبان‌شناسی ایران، شمارۀ 219، 119-106.
شعیری، حمیدرضا (1398). «تحلیل نشانه-معناشناختی گفتمان مٌد: از عقل محوری تا آرمان گرایی». زبان‌شناسی اجتماعی، 2(2)، 37-31.
شعیری، حمیدرضا (1401). «نشانه معناشناسی سبک زندگی». پژوهش‌های زبان‌شناسی:نظریه و کاربرد. 1(1)، 92-75.
گیدنز، آنتونی (1382). تجدد و تشخص جامعه و هویت شخصی در عصر جدید. ترجمۀ ناصر موفقیان، تهران: نشرنی.
مهدوی‌‌کنی، محمدسعید (1386). «مفهوم سبک زندگی و گستره آن در علوم اجتماعی». تحقیقات فرهنگی ایران، 1(1)،230-199.
مهدوی‌‌کنی، محمدسعید (1390).«دین و سبک زندگی: مطالعه موردی شرکت‌کنندگان در جلسات مذهبی»، تهران: دانشگاه امام صادق(ع).
وفامهر، محسن و محبی‌فر، هژیر (1386).«تاثیر تکنولوژی بر زندگی انسان». اولین کنفرانس سازه و معماری. تهران: دانشگاه علم و صنعت.
References
Adler. A (1956). The individual psychology of Alfred Adler. Newyork:Basic Book Inc.American Heritage Dic (2000).
Bansal, M (2012). “Statistics about funding in the structure”. Retrieved from Tech Aloo: http//techaloo.com/statistics-about-funding-in-the-startups/      
Bashir, H. & Afrasiabi, M. S. (2012). “Internet social networks and youth lifestyle.” Cultural research, 5(1): 31-62. [In Persian]
Baudrillard, J. (1968). The system of things. translated by Pirouz Yazidi, 3rd ed. Tehran: Sales Publication. [In Persian]
Bourdieu, P. (1984). Distinction: A social critique of the judgment of taste. London: Routledge.
Bourdieu, P (1989). The Logic of Practice. Translate By Richard Nice. Stanford, CA: Stanford University Press.   
Bourdieu, P. (2002). Theory of action. translated by Morteza Mardiha, Tehran: Naqsh and Negar. [In Persian]
Eco, U. (1997). La Guerre du faux. Pairs: Grasset.         
Fontanille. J. (2008). “Pratiques Semiotiques.” Paris: PUF
Giddens, A. (2003). Modernity and Self-Identity. , translated by Nasser Moafaqian. Tehran: Ney publication. [In   Persian] 
Khademian, T. (2008). Lifestyle and cultural consumption: a study in the field of cultural sociology and an introduction to the cultural lifestyle of Iranians. Jahan Ketab Art Cultural Institute. [In Persian]           
Mahdavi Kany, M. S. (2008). "The concept of lifestyle and its scope in social sciences". Iranian Cultural Research No. 28: 1-17. [In Persian] 
Mahdavi Kany, M. S. (2011). Religion and lifestyle: a case study of participants in religious meetings. Tehran: Imam Sadegh University Publication.
Ries, E. (2011). The Lean Startup. New York: Crown Business
Sarajagh, M., Vosughi, M., & Hoseini, M. (2019). "Designing the development of social lifestyle from the perspective of a start-up business". Social Sciences Quarterly of Azad University Shushtar branch. 13(2): 31-50. [In Persian]
Shairi, H. (2007). “Investigation the types of discourse systems from the semio-semantic point of view.” The Colection of articles of the 8th Iranian Linguistic Conference, 219:106-119. [In Persian].
Shairi, H. (2019). “Semio-semantic analysis of social discourse of fashion: from rationalism to idealism.” Sociolinguistics Quarterly,  2 (2): 31-37. [In Persian].
Shairi, H. (2022). “Sign-semantic of lifestyle". Journal of Linguistic Studies: Theory and  Practice, 1(1): 75-92. [In Persian]
Shalchi, V. (2007). “The lifestyle of the young people of the coffee shop.” Iranian Cultural Research. 1(1): 93-115. [In Persian].
Tajfel H, Turner J. 1979. “An integrative theory of intergroup conflict”. In The Social Psychology of Intergroup Relations, ed. WG Austin, S Worchel, pp. 33–47. Monterey, CA: Brooks Cole
Tohidlo, Y & Shairi, H. (2017). "The Study of making prostheses in discourse: Why does narrative lie make Prostheses?" World Contemporary Literature Research, 22(1): 286-269. [In Persian].
Vafamher, M. & Mohebi, H. (2006). “The impact of technology on human   life” .The first architectural structure   conference. (In Persian).                                                     
Zinna, A. I. (2009).  A quelle point en sommes-nouns avec la semiotique de l’ object? Object & communication. Paris: Harmattan.