در عرصه آموزش زبان انگلیسی، تکیه قابلتوجه به کتابهای تجاری با نقدهایی درباره میزان ارتباط آنها با نیازها و علایق فراگیران در سراسر جهان همراه بوده است. این دسته از کتابها که در جوامع انگلیسی زبان تدوین می شوند عمدتا دربرگیرنده موضوعاتی خنثی همچون غذا، خرید، مراسم ها و مسافرت هستند که با تجارب فراگیران همسو نیستند. این مقاله با اتخاد رویکرد توصیفی تحلیلی بر آن است که با توجه به ماهیت انعطاف پذیر موضوعات کتابهای آموزشی، پیشنهاد بهرهگیری از آموزش انتقادی در کتابهای آموزش زبان انگلیسی را ارائه دهد؛ آموزشی که می تواند کلاس درس را به فضایی تبدیل کند که فراگیران از اندیشیدن دربارۀ این دسته از موضوعات خنثی بازدارد. در این شرایط است که بهره جویی از آموزش زیست محیطی به مثابه رویکردی در روند کشف موضوعات زیست محیطی، درگیر شدن در فرایند مشکل گشایی و دست به اقدام عملی زدن با هدف رفع مشکلات، می تواند مهارتها تفکر انتقادی را در کنار تقویت مهارتهای زبانی توسعه دهد. با هدف نشان دادن امکان کاربست این چهارچوب پیشنهادی، نمونۀ درسی با موضوع بحران آب ارائه شده است. باور نویسنده بر آن است که این چهارچوب در کنار تقویت مهارتهای زبانی فراگیران، رشد اجتماعی آنها را در زندگی به همراه خواهد داشت.
ایرانمهر, ابوطالب. (1403). آموزش منتقدانه و خلاقانه: کاربست آموزش زیست محیطی در آموزش زبان انگلیسی با هدف تقویت زبانی و رشد اجتماعی. پژوهشهای زبانشناسی: نظریه و کاربرد, 3(1), -. doi: 10.22034/jls.2024.140975.1089
MLA
ابوطالب ایرانمهر. "آموزش منتقدانه و خلاقانه: کاربست آموزش زیست محیطی در آموزش زبان انگلیسی با هدف تقویت زبانی و رشد اجتماعی", پژوهشهای زبانشناسی: نظریه و کاربرد, 3, 1, 1403, -. doi: 10.22034/jls.2024.140975.1089
HARVARD
ایرانمهر, ابوطالب. (1403). 'آموزش منتقدانه و خلاقانه: کاربست آموزش زیست محیطی در آموزش زبان انگلیسی با هدف تقویت زبانی و رشد اجتماعی', پژوهشهای زبانشناسی: نظریه و کاربرد, 3(1), pp. -. doi: 10.22034/jls.2024.140975.1089
VANCOUVER
ایرانمهر, ابوطالب. آموزش منتقدانه و خلاقانه: کاربست آموزش زیست محیطی در آموزش زبان انگلیسی با هدف تقویت زبانی و رشد اجتماعی. پژوهشهای زبانشناسی: نظریه و کاربرد, 1403; 3(1): -. doi: 10.22034/jls.2024.140975.1089