بررسی افعال مرکب پی بستی در منابع آموزش زبان فارسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار زبان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

2 دانشیار زبان‌شناسی، گروه هنرهای نمایشی، دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، تهران

چکیده

افعال مرکب پی‌بستی زبان فارسی یکی از مباحث مورد توجه محققین در حوزۀ زبان‌شناسی و دستوریان است. وجه مشترک نظرات مختلف دربارۀ این افعال، شکل صرف این افعال است که تاکنون پژوهشی آموزشی در خصوص این افعال صورت نگرفته است. لذا تحقیق در خصوص آموزش این دسته از افعال خود ضرورت ویژه‌ای دارد و می‌تواند گام موثری در جهت تسهیل دستیابی به اهداف و پیشبرد آموزش زبان فارسی باشد. مقالۀ حاضر از جنبۀ آموزشی به بررسی این افعال پرداخته است. این مقاله به بررسی چهار منبع آموزش زبان فارسی احمد صفار مقدم، یدالله ثمره، زبان فارسی عمومی ضرغامیان و دستورکاربردی فاطمه جعفری(1392) در خصوص چگونگی معرفی و آموزش افعال پی‌بستی زبان‌فارسی پرداخته است.هدف از انجام پژوهش حاضر این بوده است که آیا با توجه به جایگاه افعال پی‌بستی مرکب، در منابع آموزشی زبان فارسی توجه ویژه‌ای به آن‌ها شده است و در صورت چنین توجهی در چه دسته‌ای قرار داده شده‌اند. بررسی انجام شده نشان داد که این افعال از لحاظ آموزشی مورد توجه قرار گرفته‌اند و به‌صورت جداگانه‌ای نسبت به دیگر افعال در مباحث آموزشی مطرح شده‌اند. در این راستا توصیف کمی و کیفی آموزش این افعال از لحاظ تنوع و تعداد آموزش این افعال در کتب ذکر شده آورده شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات