تبیین الگوهای کنشی سیر و سلوک زائراثر جان بانیان براساس نظریة گریماس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی و زبان‌شناسی، دانشکدۀ زبان و ادبیات، دانشگاه کردستان، سنندج، کردستان، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه زبان و ادبیات انگلیسی و زبان‌شناسی، دانشکدۀ زبان و ادبیات، دانشگاه کردستان، سنندج، کردستان، ایران

چکیده

این مطالعه به تجزیه و تحلیل جامع شاهکار جان بانین، سیر و سلوک زائر، با استفاده از چارچوب مفهومی ارائه شده توسط مدل کنشی گریماس می پردازد. هدف این پژوهش نگریستن از طریق دریچه های تقابل های دوگانه و عناصر بنیادی ساختار زنجیره ای- نحوی به اثر مورد بحث است. با کالبد شکافی دقیق این زنجیره‌ها و روشن کردن مفاهیم پیچیده میثاق، آزمون و قضاوت نهفته در روایت، درک ظریف و عمیقی از پویایی ساختاری متن پدیدار می‌شود. این تحقیق سپس کاربرد گسترده‌تر نظریه کنشی گریماس در این اثر ادبی خاص را مورد بررسی قرار می‌دهد. این مقاله از طریق تعمیم نتایج، به درک جامع‌تری از پیچیدگی‌های ساختاری ذاتی موجود در آثار ادبی مشابه کمک می‌کند. این مطالعه که در قلمرو تحقیقات کاربردی قرار دارد، از یک روش پیاده‌سازی توصیفی-تحلیلی برای بازگشایی لایه‌های معنا در سیر و سلوک زائر استفاده می‌کند. تکنیک تحلیل محتوای انتخاب شده، که بر اساس الگوی کنشی گریماس است، به عنوان ابزاری قوی برای تشریح و تفسیر نتایج عمل می کند. در پرداختن به سؤالات تحقیق، هدف اولیه، تبیین الگوهای کنشی مسیحی (نام شخصیت اصلی داستان) است. این تحقیق پیش‌بینی می‌کند که شناسایی، توضیح و تحلیل این الگوها نه تنها بینشی عمیق‌تر از افکار عمیق جان بانیان به دست می‌دهد، بلکه درک غنی‌تری از مهارت هنری او را تقویت می‌کند. در نهایت، این مطالعه مدلی را ارائه می‌کند که از کاربرد آن برای سیر و سلوک زائر فراتر رود و بتوان آن را به متون دیگری که ویژگی‌های مشابهی دارند تعمیم داد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


 منابع فارسی
اسکولز، رابرت (1383). درآمدی بر ساختارگرایی در ادبیات. چاپ دوم، ترجمۀ فرزانه طاهری، تهران: انتشارات آگاه.
احمدی، بابک (1386). ساختار و تأویل متن (نشانه‌شناسی و ساختارگرایی). چاپ نهم، تهران: نشر مرکزی.
آقا گل زاده، فردوس (۱۳۹۴). تحلیل گفتمان انتقادی: تکوین تحلیل گفتمان در زبان شناسی. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
بانیان، جان (۱۳۸۱). سیر و سلوک زائر: مقایسه تطبیقی عرفان اسلام و مسیحیت. ترجمه: گلناز حامدی، تهران: مدحت.
برتنس، هانس (1392). مبانی نظریةادبی. ترجمه محمد القاسمی، چاپ سوم، تهران: نشر ماهی.
بردول، دیوید. (1385). روایت در فیلم داستانی. جلد اول، ترجمة سید علاءالدین طباطبایی، تهران: بنیاد سینمایی فارابی.
پالتریج، برایان و هایلند، کن ( ۱۳۹۹ ). تحلیل گفتمان: روش ها و حوزه ها. ترجمۀ محسن نوبخت، تهران: سمت.
تولان، مایکل (1386). روایت‌شناسی: درآمدی زبان شناختی-‌انتقادی. ترجمۀ سیده فاطمه علوی و فاطمه نعمتی، تهران: سمت.
سجودی، فرزان (1388). نشانه‌شناسی: نظریه و عمل، چاپ اول، تهران: علم.
سلدن، رامان و ویدوسون، پیتر. (1384). راهنمای نظریه‌ادبی معاصر. ویرایش سوم، ترجمة عباس مخبر، تهران: طرح نو.
شعیری، حمیدرضا و وفایی، ترانه (۱۳۸۸). راهی به نشانه_معناشناسی سیال؛ با بررسی موردی «ققنوس». تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
حبیبی، سید محسن، سلیمی، جواد (1376). استخوان بندی شهر تهران. جلد اول. تهران: سازمان مشاور فنی مهندسی تهران.
حسن‌زاده، مینا، فتحی، امیر و موسوی، سید کاظم (1392). «تحلیل ساختاری طرح داستان از "خم چمبر" دولت‌آبادی بر اساس الگوی گریماس». مطالعات داستانی، 2(1)، 49-31.
دریفوس، هیوبرت و رابینو، پل (1379). میشل فوکو فراسوی ساختارگرایی و هرمنوتیک. ترجمة حسین بشیریه، تهران: نی.
دزفولیان، کاظم و اکبری، مریم و جلالی، مریم (1398). «تحلیل الگوی کنشی و زنجیره‌های روایی گریماس در روایت مرگ رستم». متن پژوهی ادبی، 23(80)، 32-7.
ریتزر، جورج. نظریة جامعه‌شناسی در دوران معاصر. ترجمۀ محسن ثلاثی، تهران: علمی.
روحانی، مسعود و علی‌اکبر شوبکلایی (1391). «تحلیل داستان شیخ صنعان منطق‌الطیر عطار بر اساس نظریة کنشی گریماس». پژوهش‌های ادب عرفانی، 22(6)، 112-89.
ژنت، ژرار (۱۴۰۰). گفتمان حکایت: جستاری در تبیین روش. ترجمه: آذین حسین زاده و کتایون شهپرراد. تهران: نیلوفر.
کرایب، یان (1390). نظریة اجتماعی مدرن. ترجمة محمدعلی جعفری و محمد ابراهیم طاهایی، تهران: ققنوس.
گرمس، آلژیرداس (۱۳۹۹). نقصان معنا (عبور از روایت شناسی ساختارگرا). ترجمۀ حمیدرضا شعیری. تهران: نشر خاموش.
مشهدی، محمد امیر و فاطمه ثواب (1393). «تحلیل ساختار روایتی داستان  بهرام و گل‌اندامبر پایۀ نظریة گریماس». متن‌پژوهی ادبی،61، 106-83..
نبی‌لو، علیرضا (1389). «روایت‌شناسی داستان بوم و زاغ درکلیله‌ودمنه». ادب پژوهی، 4(14)، 28-7.
هوارث، دیوید (۱۳۹۸) . گفتمان. ترجمۀ روح الله قاسمی. تهران: اندیشه احسان.
References
Ahmadi, B. (2022). The Text structure and textural interpretation. 9th edition, Tehran: Markaz Publication. [In Persian]
Aghagolzadeh, Ferdos (2016). Critical Discourse Analysis. Tehran: Elmi & Farhangi Publication. [In Persian]
Bertens, Hans (2013). Literary Theory: The Basics. 3rd edition, Translated by Mohammadreza Abolghasemi, Tehran: Mahi Publication.
Bordwell, David (1985). Narration in the Fictional Film. Vol. 1. Translated by Seyed Alaedin Tabatabaei, Tehran: Farabi Publication.
Bunyan, John (2002). The Pilgrim's Progress. Translated by Golnaz Hamedi. Tehran: Madhat.
Craib, Ian (1984). Modern social theory. Translated by Abbas Mokhber, Tehran: Qoqnoos Publication.
Dezfoolian, Kazem & Akbari, Maryam & Jalali Maryam (2020). "Analysis of Actantial Model and Greimas's Narrative Chains in Rostam's Death Narrative". Literary Text Research, 23(80), 7-32. [In Persian]
Dreyfus, H. & Rabinow, P. (1982). Michel Foucault: Beyond Structuralism and Hermeneutics. 1st edition, Translated by Hossein Bashiriyeh, Tehran: Ney Publication.
Genette, Gérard (1980). Narrative Discourse. Translated by Azin Hosseinzadeh & Katayoun Shahpar rad, Tehran: Niloofar Publication.
Greimas, A. J. (1987). De l'imperfection (French Edition), Translated by Hamid Reza Shairi, Tehran: Khamoosh Publication.
Greimas A. J., Proter, Catherine. (1977), Elements of Narrative Grammer, Diacritics,7(1), 23-40.
 
Hasanzadeh, M., Fathi, A. & Moosavi S. K. (2014). "Structural Analysis of Mahmood Dowlatabadi's Az Kham-e Chambar Based on Greimas's Model". Narrative Studies. 2(1), 31-49. [In Persian]
Hawkes, T. (1992). Structuralism and Criticism, 3rd Ed, London: Routledge.
Hebert, L. (2005). Tools for Text and Image Analysis, Julie tabler,available at http://www.signosemio.com.
Howarth, D. (2000). Discourse. Translated by Roohollah Ghasemi, Tehran: Andisheh Ehsan Publication.
Hyland, Ken & Paltridge, Brian (2011). Continuum Companion to Discourse Analysis. 1st edition, Translated by Mohsen Nobakht, Tehran: Samt Publication.
Habibi, Sayed Mohsen & et al. (1997). Skeletonization of Tehran city. Vol. 1. Tehran Technical and Engineering Consulting Organization. pp. 12-20.
Mashhadi, Mohammad Amir & Savab, Fatemeh (2014). "Analysis of Narrative Structure of Bahram & Gol Andam Based on Greimas's Theory". Literary Text Research. 61, 83-106. [In Persian]
Nabiloo, Alireza (2010). "Boom & Zagh's Narratology in Kelile ve Dimne". Literary Text Research. 4(14), 7-28. [In Persian]
Roohani, M. & Shoobkalai, A. A. (2013). "Sheikh Sanan's Analysis Based on Greimas's Actantial Model". Mystical Text Research. 22(6), 89-112. [In Persian]
Ritzer, G. (1991). Contemporary Sociological Theory. Translated by Mohsen Salasi, Tehran: Elmi Publication.
Scholes, R. (2005). An introduction to structuralism in literature. 2nd edition, Translated by Farzaneh Taheri, Tehran: Agah Publication. [In Persian]
Sojoodi, F. (2016). Semiotics: Theory & Practice, Tehran: Elm Publication. [In Persian]
Shairi, H. R. & Vafai, T. (2016). A Way to Fluid Sign_Semantics. Elmi & Farhangi Publication. [In Persian]
Toolan, Michael J. (1988). Narrative: A- Critical Linguistic Introduction. Second edition. London: Routledge.
Toolan, M. J. (2001). Narrative: A Critical Linguistic Introduction. 2nd edition, Translated by Fatemeh Alavi & Fatemeh Nemati, Tehran: Samt Publication.