نظام های گفتمانی از مباحث با اهمیت در نشانه-معنیشناسی به شمار میروند. این نظامها در تعریف نوع روابط افراد و شکلگیری نظام قدرت نقشی بسزا ایفا میکنند. در پژوهش حاضر، دادهها به روش کتابخانهای از حکایت بیست و سوم باب نخست گلستان که محل نمایش روابط صاحبان قدرت و زیردستان آنان بوده انتخاب شده و به روش توصیفی-تحلیلی مورد بررسی قرار گرفتند. نگارنده در مرحلۀ نخست بهدنبال شناسایی نظامها و عوامل گفتمانی در این حکایت و درنهایت نقش این عوامل در شکلگیری سبکی خاص از زندگی است. ازآن جا که ارزشهای نشانه-معنیشناختی در معناسازی و تعریف عوامل گفتمانی نقشآفرینی میکنند در این پژوهش به آنها نیز پرداخته میشود. نتایج پژوهش نشان داد که در این حکایت نظام گفتمانی کنشی به گونهای پیچیده حاکم است و گرچه باتوجه به موقعیت موجود انتظار مشاهدۀ نظامهای گفتمانی شَوِشی و تنشی میرود، اما این امر رخ نمیدهد. همچنین، یافتهها نشان داد که سعدی با بهرهگیری از راهکار تغییر عوامل گفتمانی و نیز دگرگونی ارزشها کوشیده سبک تازهای از زندگی را در این حکایت معرفی کند. در بررسی این حکایت از رویکردی از نشانه-معنیشناسی که توسط گرمس با عنوان مکتب پاریس مطرح گردیده بهرهگیری شده است.
خلیلی, مهسا. (1402). تحلیل نقش نظام ها و عوامل نشانه معناشناختی در حکایتی از گلستان در شکل گیری سبک زندگی. پژوهشهای زبانشناسی: نظریه و کاربرد, 2(1), 21-39. doi: 10.22034/jls.2023.139832.1044
MLA
مهسا خلیلی. "تحلیل نقش نظام ها و عوامل نشانه معناشناختی در حکایتی از گلستان در شکل گیری سبک زندگی", پژوهشهای زبانشناسی: نظریه و کاربرد, 2, 1, 1402, 21-39. doi: 10.22034/jls.2023.139832.1044
HARVARD
خلیلی, مهسا. (1402). 'تحلیل نقش نظام ها و عوامل نشانه معناشناختی در حکایتی از گلستان در شکل گیری سبک زندگی', پژوهشهای زبانشناسی: نظریه و کاربرد, 2(1), pp. 21-39. doi: 10.22034/jls.2023.139832.1044
VANCOUVER
خلیلی, مهسا. تحلیل نقش نظام ها و عوامل نشانه معناشناختی در حکایتی از گلستان در شکل گیری سبک زندگی. پژوهشهای زبانشناسی: نظریه و کاربرد, 1402; 2(1): 21-39. doi: 10.22034/jls.2023.139832.1044