بررسی تأثیر آگاهی واجی بر عملکرد ریاضی دانش آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه زبان‌شناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران

2 دانشیار گروه زبان‌شناسی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی،دانشگاه فردوسی مشهد، ایران

3 استادیار گروه زبان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

چکیده

در مقالۀ حاضر سعی بر آن است تا به بررسی تأثیر آگاهی واجی بر عملکرد ریاضی دانش‌آموزان دختر پایۀ دوم دبستان پرداخته شود. آگاهی واجی یکی از مهارت‌های اساسی است که در سنین اولیۀ رشد گفتاری زبان شروع به شکل‌گیری می‌کند و موفقیت در خواندن و نوشتن را در سال‌های بعد به همراه دارد. با توجه به نتایج پژوهش‌های انجام‌شده در این زمینه به نظر می‌رسد که بین مهارت آگاهی واجی و یادگیری ریاضی ارتباطاتی وجود دارد. به همین منظور جهت بررسی این موضوع، جامعۀ آماری پژوهش حاضر از بین دانش‌آموزان دختر پایۀ دوم دبستان شهر قوچان انتخاب شد . دانش‌آموزان به دو گروه گواه و آزمایش تقسیم شدند.گروه گواه در معرض آموزش آگاهی واجی قرار نگرفت و روند معمول آموزش را طی کرد و گروه آزمایش در معرض آموزش آگاهی واجی قرار گرفت. از هر دو گروه پیش‌آزمون و پس‌آزمون به‌عمل آمد. نتایج نشان می‌دهد که آگاهی واجی بر عملکرد ریاضی دانش‌آموزان دختر پایۀ دوم تأثیر معنی‌داری دارد که همراستا با پژوهش‌های انجام‌شده در این زمینه است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


منابع فارسی
باعزت، فرشته‌، نادری، حبیب‌اله،  ایزدی‌فر، راضیه (1389). «تأثیر آموزش آگاهی واج­شناسی بر کاهش خطاهای املایی دانش­آموزان دارای اختلال نوشتن»، علوم رفتاری، 6(1): 60-55
دانای‌طوس، مریم(1384). اثرات شفافیت وتیرگی خط فارسی بر مهارت زبانی خواندن کودکان طبیعی و نارساخوان رشدی فارسی زبان» رسالۀ دکتری زبان‌شناسی، دانشگاه تهران
دستجردی کاظمی، مهدی؛ سلیمانی، زهرا (1385). «آگاهی واج­شناختی چیست؟» ، پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 6(4): 954-931
سلیمانی، زهرا، امیر آرامی، محمودی بختیاری، بهروز؛ جلایی، شهره (1387). «ارتباط آگاهی واج­شناختی و نمره دیکته دانش‌آموزان فارسی زبان دوم ابتدایی». تازه‌های علوم شناختی، 10(1): 28-21
قوامی لاهیج، سارا؛ دانای‌طوس، مریم؛ تحریری، عبدالرضا؛ ربیع، علی (1397). «سطوح مختلف آگاهی واج­شناختی و رابطه آن­ها با درک متن نوشتاری نوجوانان: شواهدی از دانش­آموزان پایۀ دهم متوسطه»، نوآوری‌های آموزشی، 17(67):122-95
References
Alibali, M. W., & DiRusso, A. (1999).The function of gesture in learning to count: more than keeping track”. Cognitive Development,14(1): 37–56.
Andin, J., Fransson, P., Rönnberg, J., Rudner, M., 2015. “Phonology and arithmetic in the language-calculation network”. Brain Lang. 143: 97–105.
Baezta, Fereshte, Habib Elah Naderi and Razia Izadi Far (2010). “The effect of phonological awareness training on reducing spelling errors of students with writing disorders, Journal of Behavioral Sciences, 6(1): 55-60
Booth, J.R., Burman, D.D., Meyer, J.R., Gitelman, D.R., Parrish, T.B., Mesulam, M. (2004). “Development of brain mechanisms for processing orthographic and phonologic representations. J. Cogn. Neurosci. 16: 1234–1249.
Brennan, F. & Ireson, J. (1997). “Training Phonological Awareness: A Study to Evaluate the Effects of a Program of Metalinguistic Games in Kindergarten”, Reading and Writing: an Interdisciplinary Journal, 9: 241-263
Bull, R. & Johnston, R. S. (1997). “Children’s arithmetical difficulties: Contributions from processing speed, item identification, and short-term memory”. Journal Experimental Child Psychology, 65: 1–24
Danai Tous, M. (2004). “The effects of transparency and opacity of Persian script on the language reading skills of normal and developmentally dyslexic Persian-speaking children (unpublished doctoral dissertation)”. University of Tehran. [In Persian]
Dastjerdi Kazemi, M. & Soleimani, Z. (2005). “What is phonological awareness?”, Research in the field of stenotic children, sixth year, 4: 931-954. [In Persian]
De Smedt, B., Holloway, I.D., Ansari, D.) 2010(. “Effects of problem size and arithmetic operation on brain activation during calculation in children with varying levels of arithmetical fluency”. Neuroimage, 57: 771–781.
De Smedt, B.; Taylor, J.; Archibald, L. & Ansari, D. (2010). “How is Phonological Processing Related to Individual Differences in Children’s Arithmetic Skills?”, Developmental Science, 13(3): 508–520.
Evans, T.M., Flowers, D.L., Napoliello, E.M., Olulade, O.A., & Eden, G.F., (2014). “The functional anatomy of single-digit arithmetic in children with developmental dyslexia”. Neuroimage 101: 644–652.
Kurti, A. & Warmington, M. (2021). “The relationship between mathematical abilities and phonological awareness skills in Greek students: a cross-sectional study in 1st graders”, Developmental & Adolescent Health, vol.1issue, 3:11-31
Goswami, U.& Bryant, P. (1990).” Phonological Skills and the use of Orthographic Literacy Development in Children with Expressive Phonological Impairments”, Journal of Speech and Hearing Research, 38: 446-462.
Jordan, Julie A., Judith Wylie and Gerry Mulhern (2015). “Mathematics and Reading Difficulty Subtypes: Minor Phonological Influences on Mathematics for 5–7-years-old”, Developmental Psychology, 6.
Jordan, J. A., Judith, W. & Gerry M. (2010). “Phonological Awareness and Mathematical Difficulty: A Longitudinal Perspective”. British Journal of Developmental Psychology, 28: 89–107.
Kamhi, A. & Hinton, L.N. (2000). “Explaining Individual Differences in Spelling Ability”. Top Lang Disord, 20: 37-49.
Krajesi K, & Schneider, W. (2009). “Exploring the impact of phonological awareness, visual-spatial working memory, and preschool quantity-number competencies on mathematics achievement in elementary school: Findings from a 3-year longitudinal study”. J Exp Child Psychol; 103(4): 516-31
Kuzmina, Y.; Ivanova, A. & Kaiky, D. (2019). “The Effect of Phonological Processing on Mathematics Performance in Elementary School Varies for Boys and Girls: Fixed Effects Longitudinal Analysis”. British Educational Research Journal, 45(3): 640–661.
Passolunghi, M. C., Vercelloni, B., & Schadee, H. (2007). “The precursors of mathematics learning: Working memory, phonological ability, and numerical competence”.Cognitive Development,22(2): 165–184.
Qavami Lahij, Sara, Maryam Danai Tous, Abdolreza Tahriri and Ali Rabi (2018). “Different levels of phonological awareness and their relationship with teenagers' understanding of written texts: Evidence from tenth-grade high school students”, Educational Innovation, 17(67): 95-122. [In Persian]
Schuele, C. M., & Boudreau, D. (2008). ‘Phonological Awareness            Intervention: Beyond the Basics’. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 39(1): 3-20.
Simmons, Fiona R. and Chris Singleton (2007). “Do Weak Phonological Representations Impact on Arithmetic Development? A Review of Research into Arithmetic and Dyslexia”. Dyslexia, 14: 77–94.
Soleimani, Z., Arami, A., Mahmoudi Bakhtiari, B. & Jalaei S. (2008). “The relationship between phonological awareness and dictation score of Persian second language students”. Cognitive Science News, 10(1): 21-28. [In Persian]
Prado, J., Mutreja, R., Booth, J.R. (2014). “Developmental dissociation in the neural responses to simple multiplication and subtraction problems”. Dev. Sci. 17: 537–552.
Torgesen, J. K. (2000). “A Basic Guide to Phonological Awareness Training on the Reading Ability of Mental Retarded Girls”. Adv Cogn Sci,2(26): 22-28.
Vukovic, Rose, K. & Lesaux, Nonie, K. (2013). “The Relationship between Linguistic Skills and Arithmetic Knowledge”. Learning and Individual Differences, 23: 87–91.
   Wray, D. (1994). Literacy and Awareness. London: Hodder & Stoughton.