Semio-Semantic analysis of the effect of startups on lifestyle: Sociolinguistics

Document Type : Original Article

Authors

1 Ph.D. Student, Department of Linguistics, Payam Noor University, Tehran, Iran

2 Associate Professor of Linguistics, Payame Noor University, Tehran, Iran

3 Associate Professor of Department of French Language and Literature, Tarbiat Modarres University, Tehran, Iran

4 Associate Professor of Department of Linguistics, Payame Noor University, Tehran, Iran

Abstract

Startups are institutions create services to resolve the needs of society. Startups are trans-temporal and trans-spatial platforms that have fluidity and move within transfer discourse platforms. The introduction of these technologies into the flow of people's lives leads to changes in the lifestyle of people in the society. Produced lifestyles are tied to linguistic structures and supported through sociolinguistic structures. The main problem of this research is to see what effect and relationship the discourse systems of startups have on the lifestyle within social relations. With focusing on the semio-semantics approach and the qualitative analysis method which examines the way and conditions of using and organizing signs in shaping lifestyles in social life processes. Also, using, we try to show that the technological achievements of the modern world have led to a change in the consumption pattern. The results indicate that the discourse systems of startups in recent years have been able to create a social atmosphere where actors, with trust, participation and mutual relations, create a new lifestyle.

Keywords

Main Subjects


منابع فارسی
بشیر، حسن و افراسیابی، محمدصادق (1391). «شبکه‌های اجتماعی اینترنتی و سبک زندگی جوانان». تحقیقات فرهنگی ایران، 5(1)، 62-31.
بودریار، ژان (1393). نظام اشیاء. ترجمۀ پیروز ایزدی، تهران: نشر ثالث.
بوردیو، پی‌یر(1381). نظریۀ کنش. ترجمۀ مرتضی مردیها، تهران: نقش و نگار.
توحیدلو، یگانه و شعیری، حمیدرضا (1396). «مطالعه پروتزسازی گفتمانی: چرا دروغ روایی پروتز است؟» پژوهش ادبیات معاصر جهان، 22(1)، 286-269.
خادمیان، طلیعه (1388). سبک زندگی و مصرف فرهنگی: مطالعه‌ای در حوزۀ جامعه‌شناسی فرهنگی و دیباچه‌ای بر سبک زندگی فرهنگی ایرانیان. تهران: موسسۀ فرهنگی هنری جهان کتاب.
سراجق، مریم؛ وثوقی، مریم؛ و حسینی، سیدمجتبی (1398). «طراحی توسعه سبک زندگی اجتماعی از منظر کسب و کار نوپا» علوم  اجتماعی دانشگاه آزاد واحد شوشتر. 13(2)، 50-31.
شالچی، وحید (1386). «سبک زندگی جوانان کافی شاپ». تحقیقات فرهنگی ایران، 1(1)، 115-93.
شعیری، حمیدرضا (1386). «بررسی انواع نظام‌های گفتمانی از دیدگاه نشانه-معناشناختی». مجموعه مقالات هشتمین همایش زبان‌شناسی ایران، شمارۀ 219، 119-106.
شعیری، حمیدرضا (1398). «تحلیل نشانه-معناشناختی گفتمان مٌد: از عقل محوری تا آرمان گرایی». زبان‌شناسی اجتماعی، 2(2)، 37-31.
شعیری، حمیدرضا (1401). «نشانه معناشناسی سبک زندگی». پژوهش‌های زبان‌شناسی:نظریه و کاربرد. 1(1)، 92-75.
گیدنز، آنتونی (1382). تجدد و تشخص جامعه و هویت شخصی در عصر جدید. ترجمۀ ناصر موفقیان، تهران: نشرنی.
مهدوی‌‌کنی، محمدسعید (1386). «مفهوم سبک زندگی و گستره آن در علوم اجتماعی». تحقیقات فرهنگی ایران، 1(1)،230-199.
مهدوی‌‌کنی، محمدسعید (1390).«دین و سبک زندگی: مطالعه موردی شرکت‌کنندگان در جلسات مذهبی»، تهران: دانشگاه امام صادق(ع).
وفامهر، محسن و محبی‌فر، هژیر (1386).«تاثیر تکنولوژی بر زندگی انسان». اولین کنفرانس سازه و معماری. تهران: دانشگاه علم و صنعت.
References
Adler. A (1956). The individual psychology of Alfred Adler. Newyork:Basic Book Inc.American Heritage Dic (2000).
Bansal, M (2012). “Statistics about funding in the structure”. Retrieved from Tech Aloo: http//techaloo.com/statistics-about-funding-in-the-startups/      
Bashir, H. & Afrasiabi, M. S. (2012). “Internet social networks and youth lifestyle.” Cultural research, 5(1): 31-62. [In Persian]
Baudrillard, J. (1968). The system of things. translated by Pirouz Yazidi, 3rd ed. Tehran: Sales Publication. [In Persian]
Bourdieu, P. (1984). Distinction: A social critique of the judgment of taste. London: Routledge.
Bourdieu, P (1989). The Logic of Practice. Translate By Richard Nice. Stanford, CA: Stanford University Press.   
Bourdieu, P. (2002). Theory of action. translated by Morteza Mardiha, Tehran: Naqsh and Negar. [In Persian]
Eco, U. (1997). La Guerre du faux. Pairs: Grasset.         
Fontanille. J. (2008). “Pratiques Semiotiques.” Paris: PUF
Giddens, A. (2003). Modernity and Self-Identity. , translated by Nasser Moafaqian. Tehran: Ney publication. [In   Persian] 
Khademian, T. (2008). Lifestyle and cultural consumption: a study in the field of cultural sociology and an introduction to the cultural lifestyle of Iranians. Jahan Ketab Art Cultural Institute. [In Persian]           
Mahdavi Kany, M. S. (2008). "The concept of lifestyle and its scope in social sciences". Iranian Cultural Research No. 28: 1-17. [In Persian] 
Mahdavi Kany, M. S. (2011). Religion and lifestyle: a case study of participants in religious meetings. Tehran: Imam Sadegh University Publication.
Ries, E. (2011). The Lean Startup. New York: Crown Business
Sarajagh, M., Vosughi, M., & Hoseini, M. (2019). "Designing the development of social lifestyle from the perspective of a start-up business". Social Sciences Quarterly of Azad University Shushtar branch. 13(2): 31-50. [In Persian]
Shairi, H. (2007). “Investigation the types of discourse systems from the semio-semantic point of view.” The Colection of articles of the 8th Iranian Linguistic Conference, 219:106-119. [In Persian].
Shairi, H. (2019). “Semio-semantic analysis of social discourse of fashion: from rationalism to idealism.” Sociolinguistics Quarterly,  2 (2): 31-37. [In Persian].
Shairi, H. (2022). “Sign-semantic of lifestyle". Journal of Linguistic Studies: Theory and  Practice, 1(1): 75-92. [In Persian]
Shalchi, V. (2007). “The lifestyle of the young people of the coffee shop.” Iranian Cultural Research. 1(1): 93-115. [In Persian].
Tajfel H, Turner J. 1979. “An integrative theory of intergroup conflict”. In The Social Psychology of Intergroup Relations, ed. WG Austin, S Worchel, pp. 33–47. Monterey, CA: Brooks Cole
Tohidlo, Y & Shairi, H. (2017). "The Study of making prostheses in discourse: Why does narrative lie make Prostheses?" World Contemporary Literature Research, 22(1): 286-269. [In Persian].
Vafamher, M. & Mohebi, H. (2006). “The impact of technology on human   life” .The first architectural structure   conference. (In Persian).                                                     
Zinna, A. I. (2009).  A quelle point en sommes-nouns avec la semiotique de l’ object? Object & communication. Paris: Harmattan.