The comparative study of pervious junior high school English textbook’s lexicons and core vocabulary lists of English and Persian

Document Type : Original Article

Author

Associate Professor of Organization for Educational Research and Planning (OERP)

Abstract

The study of core vocabulary has rich and considerable literature and numerous lists of atomic vocabulary of English language as the most prevalent international lingua franca have been proposed especially for the sake of educational purposes. The main objective of this paper is to comparatively study the 1st grade English textbook of official educational system of Iran within the frame work of core vocabulary lists of Persian and English to find out how relevant the lexicon taught in this book are with the concepts of the core vocabularies . The data is gathered from the textbook and the most well-known core vocabulary lists. The methodology is descriptive-analytical one and the textbook words are comparatively analyzed with the lexicon mentioned in the selected lists. The findings of this article have shown that the before mentioned book covers a fairly good number of the words listed in the core vocabulary lists of both Persian and English. The curriculum designers and educational policy makers may find the results to find the shortcomings of the book and improve its scientific quality.

Keywords


منابع فارسی
ایمن، لیلی (1357). فهرست پربسامدترین واژه‌های خردسالان (6 تا 13 سال). تهران: کمیته ملی پیکار جهانی با بیسوادی.
بدره‌ای، فریدون (1350). پیشگفتار در: محمد بدیع (فراهم‌آورده)، واژه‌نامه بسامدی معیارالعقول ابن سینا. تهران: فرهنگستان زبان ایران.
رحماندوست، مصطفی (1374). «گام‌نو: گفت‌وگو با مصطفی رحماندوست پیرامون فرهنگ‌ساده». پژوهش‌نامه ادبیات کودک و نوجوان، شمارۀ 2، 72-60.
سیفی، بهاره (1387). «بررسی دامنۀ واژگانی کتاب‌های کودک از سال 1300 تا کنون (گروه سنی الف و ب)». کتاب ماه ­(کودکان و نوجوانان)، 128(129): 43-31
صفرزاده، فرامرز (1376). واژگان گفتاری کودکان دبستانی. پایان­نامۀ کارشناسی‌ارشد، دانشگاه علامه‌طباطبایی.
ضرغامیان، مهدی (1371). واژگان خوانداری کودکان دبستانی ایران. پایان­نامۀ کارشناسی ارشد زبان­شناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
کشاورز، ناصر (1375) «چهره به چهره: چرا کسی نمی‌گوید خورشید آقا، خانم کلاغه؟ (مفهوم و مرز شعر کودک) گفتگو با ناصر کشاورز». پژوهش‌نامۀ ادبیات کودک و نوجوان، شمارۀ 7. 43-35.
عاصی، سید مصطفی و زندیان، سمانه (1389). «بررسی کاربرد واژگان پایه فارسی در کتاب‌های ترجمه‌ای و غیرترجمه‌ای کودکان». مطالعات ترجمه، 8(32): 100-87
فکری، نادیا (1383) «بررسی و مقایسه پژوهش‌های مربوط به واژگان نوشتاری، گفتاری یا خوانداری کودکان دبستانی ایران از ابتدا تاکنون». کتابداری و اطلاع‌رسانی، 7(3)، پیاپی­، 94-83
محمدی رفیع، شایا (1385)، «اهمیت واژگان پایه در شعر کودک»، کتاب ماه (کودکان و نوجوانان)، آنلاین، 180-175
مقدمی، نرگس و مریم ایرجی (1392) «بررسی توانش معنایی کودکان در سطح روابط معنایی بین گزاره‌ای حاوی کمیت‌نمای هر». جستارهای زبانی، 4(4): 194-173
نعمت‌زاده، شهین؛ محمد دادرس؛ مهدی دستجردی‌کاظمی و محرم منصوری‌زاده (1390). واژگان پایه فارسی از زبان کودکان ایرانی، تهران، انتشارات مدرسه.
نعمت‌زاده، شهین؛ بلقیس روشن ؛ مریم السادات غیاثیان و مهران غفاری (1392). «سطوح پیچیدگی بندهای موصولی فاعل. فاعل و فاعل. مفعول در کودکان فارسی زبان 3 تا 6‌ساله». جستارهای زبانی، 4(4)، پیاپی 16، 221-244
 
References
 
Fry, E. B. (1999). 1000 Instant Words. Westminster, CA: Teacher Created Materials.
Fry, E. B., Ph.D. & Kress, J.E., Ed.D.(2006). The Reading Teacher’s Book of Lists. Sanfransico, CA: Jossey Bass.
Herden, G. (1956). Language as Choice and Chance. Groningen: Nordhoff.
Peyawary, A. S. (1997). The Core Vocabulary of International English: A Corpus Approach, PhD Dissertation, Manitoba: University of Manitoba.
Popescu, I. I., Gabriel A., Peter Grzybek, Bijapur Dayaloo Jayaram, Reinhard Köhler, Viktor Krupa, Ján Macutek, Regina Pustet, Ludmila Uhlirova, Matummal N. Vidya (2009). Word Frequency    Studies, Berlin and New York: Mutton de Gruyter.
Thorndike, E. L. (1977). The Teacher’s Word Book of 10.000. New York. Teachers College, Columbia University.
Thorndike, E. L. (1932). The Teacher’s Word Book of 20.000 Words. New York: Teachers College, Columbia University.
Thorndike, E. L. & Irving L. (1944). The Teacher 's Word Book of 30.000 Words. New York:  Teachers College, Columbia University.
West, M. (1953). A General Service List of English Words. London: Longmans.
West, M. (1935). Definition vocabulary. Toronto: University of Toronto Press.