منابع فارسی
                                                                                                                اخلاقی کوهپایی، حسین (1390). توانبخشی کودکان مبتلا به سندرم داون. تهران: انتشارات ارجمند.
                                                                                                                افروز، غلامعلی (1370).  مقدمهای بر روانشناسی و توانبخشی کودکان مبتلا به سندرم داون. تهران: مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
                                                                                                                بشیرنژاد، حسین؛ حاجحسینی،  غزاله (1398). «تأثیر آموزش بر تولید گفتار کودکان سندرم داون». پژوهش در آموزش زبان وادبیات فارسی،1(1)، 25-1
                                                                                                                بهرامیخورشید، سحر (1400). دستور شناختی؛ مبانی نظری و کاربست آن در زبان فارسی. تهران: انتشارات سمت.
                                                                                                                جانسون، مارک (1398). بدن در ذهن: مبنای جسمانی معنا، تخیل و استدلال. ترجمۀ جهانشاه میرزابیگی. تهران: انتشارات آگاه.
                                                                                                                راسخمهند، محمد (1396). درآمدی بر زبانشناسی شناختی: نظریهها و مفاهیم. تهران: انتشارات سمت.
                                                                                                                رقیبدوست، شهلا؛ ملکشاهی، عاطفه (1388). «توانایی کودکان مبتلا به سندرم داون فارسی زبان در درک ساختارهای نحوی ساده و مرکّب». زبان و ادب پارسی، شماره 39. 76-57.
                                                                                                                گلفام، ارسلان؛ بهرامیخورشید، سحر (1388). «سببیسازی و تصویرگونگی: رویکردی شناختی». زبانپژوهی، 1 (1)، 166-143.
                                                                                                                لیتلمور، جنت؛ تیلور، جانار (1395). درآمدی بر نظریههای زبانشناسی شناختی همراه با برخی جنبههای کاربردی. ترجمۀ پارسا بامشادی و شادی انصاریان، اصفهان: انتشارات کاوشیار.
                                                                                                                لیکاف، جورج (1398).  قلمرو تازه علوم شناختی: آنچه مقولهها در مورد ذهن فاش میکنند. ترجمۀ جهانشاه میرزابیگی. تهران: انتشارات آگاه.
                                                                                                                نیلیپور، رضا؛ قریشی، زهرا سادات؛ احدی، حوریه؛ پورشهباز، عباس (1402). «تدوین و هنجاریابی آزمون رشدی زبان فارسی». توانبخشی، 24(2)، 195-172.                               
                                                                                                                Refrences
                                                                                                                Afrooz, Gh. A. (1991).  An introduction to the psychology and rehabilitation of children with Down syndrome. Tehran: Publishing and Printing Institute of Tehran University. [In Persian].
                                                                                                                Axlaghi Kouhpai, H. (2010). Rehabilitation of children with Down syndrome. Tehran: Arajmand Publications. [In Persian].
                                                                                                                Andreou, G & Chartomatsidou, E. (2020). A Review Paper on the Syntactic Abilities of Individuals with Down Syndrome. Open Journal of Modern Linguistics,10, 480-523.
                                                                                                                Bahrami Khurshid, S. (2021). Cognitive Grammar; Theoretical foundations and its application in Persian language. Tehran: Samt. [In Persian].
                                                                                                                Bashirnejad, H; Haj Hosseini, Gh. (2018). "Effect of education on speech production of Down syndrome children". Research in Persian language teaching and literature, 1(1), 1-25. [In Persian].
                                                                                                                Ferreira, F. (2005). Psycholinguistics, Formal grammars and Cognitive Science. 
The Linguistic Review. 22(2):365-380
Ghalebi, R. & Sadeghi, F. (2015). The Usage-based Theory of Language Acquisition: A review of Major Issues. Journal of Applied Linguistics & Language research, Volume 2, Issue6, pp.190-195
                                                                                                                Golfam, A; Bahrami Khurshid, S. (1388). "Causalization and imagery: a cognitive approach". Linguistic Reaserches Journal, 1 (1), 143-166. [In Persian].
                                                                                                                Huang, J. (2019). Handbook of Cognitive Linguistics. Australian Journal of Linguistics, 39: 4, 535-539.
                                                                                                                Johnson, M. (2018). Body in Mind: The Physical Basis of Meaning, Imagination, and Reasoning. Translated by Jahanshah Mirzabigi. Tehran: Agah Publications. [In Persian].
                                                                                                                Koizumi, M. & Kojima, M. (2022). Syntactic development and verbal short term memory of children with autism spectrum disorders having intellectual disabilities and children with down syndrome. Autism & Developmental Language Impairments, 7: 1–13.
                                                                                                                Lakoff, G. (1987). Women, Fire and Dangerous Things: What Categories Reveal About the Mind. Chicago and London: University of Chicago Press.
                                                                                                                Lakoff, G. (2018).  The new realm of cognitive science: What categories reveal about the mind. Translated by Jahanshah Mirzabigi. Tehran: Agah Publications. [In Persian].
                                                                                                                Littlemore, J; Taylor, J. R. (2015). An introduction to the theories of cognitive linguistics along with some practical aspects. Translated by Parsa Bamshadi and Shadi Ansarian, Isfahan: Kavoshyar Publications. [In Persian].
                                                                                                                Mohamed, E. S., Batran, W. A. & Ahmed, D. H. (2023).  The Syntax of DP, IP, and CP in the Language of an Egyptian Down Syndrome Individual: A Generative Approach. The International Journal of Childhood and Women’s Studies (IJCWS). 3, 1, 54-86.
                                                                                                                Nilipour, R; Qureshi, Z. S; Ahadi, H; Poorshahbaz, A. (2023). "Compilation and standardization of Persian language developmental test". Rehabilitation Journal, 24(2), 195-172. [In Persian].
                                                                                                                Perovic, A. (2006). Syntactic deficit in Down syndrome: More evidence for the modular organization of language. Lingua journal, 116, 1616–1630.
                                                                                                                Raqibdoust, Sh; Malekshahi, A. (2008). "Persian-speaking children with Down syndrome in understanding simple and complex syntactic structures". Persian Language and Literature, No. 39. 76-57. [In Persian].
                                                                                                                Rasekhmahand, M. (2016). An introduction to cognitive linguistics: theories and concepts. Tehran: Samt. [In Persian].
                                                                                                                Tomasello, M. (2003). Constructing a Language: A Usage-based Theory of Language Acquisition. Cambridge, MA: Harvard University Press.