Analysis of Eco Discourse in the Works of Ali Ashraf Darvishian (Case Study: Abshouran's Collection of Stories and along with Babam's Songs)

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor of Persian Language and Literature, Faculty of Language and Literature, University of Kurdistan, Sanandaj, Kurdistan, Iran

2 Ph.D. student of Persian language and literature, Faculty of Language and Literature, University of Kurdistan, Sanandaj, Kurdistan, Iran

Abstract

Ecolinguistics is a contemporary interdisciplinary field that focuses on studying and examining the relationship between language and the environment. The connection between language and the environment is based on how humans interact with the natural world, shaped by perspectives, concepts, and worldviews, all of which are articulated through language. In this research, using a descriptive-analytical approach, we examine the influence of Ali Ashraf Darvishian (1320-1396 AH) in ecolinguistics and its reflection in his selected works (“Abshooran” and “The Sound of My Father’s Music”). Darvishian was born into a less-privileged family on the outskirts of Kermanshah, Abshooran. Consequently, he witnessed widespread poverty from an early age, which greatly affected his family. The harsh nature and surrounding environment made life even more difficult for this segment of the population. The mutual relationship between nature and the lives of the lower class significantly influenced Darvishian, as demonstrated in this study through categories such as “highlighting,” “identity,” “erasure,” “patterns and shaping,” and “realism.” The interpretation of these aspects indicates that the ecosystem plays a significant role in shaping the reality and perception, naming, ideology, and authority over the lower class. These stories provide a realistic representation of the lives of individuals who had a deep understanding of the role of nature in their lives and their inner selves.





 

Keywords

Main Subjects


منابع فارسی
آسابرگر، آرتور (1398). تحلیل گفتمان کاربردی. ترجمۀ حسین پاینده، تهران: مروارید.
اتنبرو، دیوید؛ هاگز، جانی (1400). زندگی روی سیارۀ ما: آنچه خود شاهد آن بوده­ام و تصویری از آینده. ترجمۀ سید علیرضا نباتی، تهران: کتاب کوله­پشتی.
استیبی، آرن (١٣٩٥). زبان‌شناسی زیست محیطی. ترجمۀ فردوس آقا‌گل‌زاده، تهران: نویسه پارسی.
اکلشال، رابرت (1390). مقدمه­ای بر ایدئولوژی­های سیاسی. ترجمۀ محمد قائدشرفی، تهران: نشر مرکز.
بارکر، کریس (1401). مطالعات فرهنگی؛ نظریه و عملکرد. ترجمۀ مهدی فرجی و نفیسه حمیدی، تهران: مؤسسۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
باشلار، گاستون (1394). آب و رؤیاها، ترجمۀ مهرنوش کی­فرخی، آبادان: پرسش.
بنسون، جان (1382). اخلاق محیط­زیست: مقدمات و مقالات. ترجمۀ عبدالحسین وهاب­زاده، مشهد: جهاد دانشگاهی.
بهروزی، سجاد؛ فنائی، ابوالقاسم (1401). دین و اخلاق محیط­زیست: از تعارض تا اجتماع هم­پوش. قم: دانشگاه مفید.
پارساپور، زهرا؛ حسن­پور، هیوا (1401). «تقدس و هویت یافتگی شخصیت در سایه طبیعت، پیوند شخصیت و طبیعت در رمان سوران سرد». روایت­شناسی، 6(11): 63-41.
پارساپور، زهرا (١٣٩٢). دربارۀ نقد بوم گرا، ترجمۀ عبدالله نوروزی. حسین فتحعلی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
پارساپور، زهرا (١٣٩٢). نقد بوم گرا. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطات فرهنگی.
پارساپور، زهرا (١٣٩٥). ادبیات سبز. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
پرتوی، پروین (1394). پدیدارشناسی مکان. تهران: فرهنگستان هنر.
پورمند، حسنعلی؛ محمودی‌نژاد، هادی؛ رنج آزمای آذری، محمد (1389). «مفهوم مکان و تصویر ذهنی و مراتب آن در شهرسازی از دیدگاه کریستین نُوربری شولتز در رویکرد پدیدارشناسی». مدیریت شهری»، 8(26): 92-79.
حسن­پور، هیوا؛ پارساپور، زهرا (1401). «تحلیل­گفتمان آگهی­های بازرگانی بوم­محور(مطالعۀ موردی: ایزی­پک، پاپیا، کریستال کوالا، آیری­پلاست)». مطالعات میان­رشته­ای در رسانه و فرهنگ، 12(1): 126-107.
حلوسی، پروانه؛ تشکری، منوچهر؛ گلیزاده، پروین (1398). «کیفر مقدّس، تحلیل بوم­گرایانۀ رمان آخرین سفر زرتشت». ادبیات پارسی معاصر، 9(2):  123-111.
درخشه، جلال (1384) «جستاری در اندیشۀ بوم­گرایی». دانش سیاسی، 1(1): 180-159.
درویشیان، علی­اشرف (1383). همراه آهنگ­های بابام. تهران: نشر چشمه.
درویشیان، علی­اشرف (1400). آبشوران. تهران: نشر چشمه.
ذوالفقارخانی، مسلم (1399). «بوم­گرایی در آثار نیما یوشیج و رالف والدو امرسون».  نقد زبان و ادبیات خارجی، 17(24): 276-247.
رادمنش، محمد (1395). جنایت علیه محیط­زیست. هران: ایرانیکا.
رستمی، زهرا (1391). «بوم­گرایی در آثار نویسندگان کرمانشاهی با تکیه بر سه اثر از علی محمد افغانی، علی‌اشرف درویشیان و منصور یاقوتی». دانشگاه پیام نور، تهران.
ریون، پیتر اچ.؛ هاسن زال، دیوید ام.؛ هیگل، مری کاترین؛ گیفت، نانسی وای.؛ برگ، لیندا آر. (1399). محیط­زیست، ترجمۀ محمدرضا افضلی. تهران: شرکت انتشارات فنی ایران.
صادقی، شهپر (1396). «تشبیه در اقلیم داستان، بررسی تشبیهات اقلیمی در داستان­های پنج حوزۀ اقلیم­نویسی ایران». مطالعات زبانی و بلاغی، 8(16): 222-189.
صدیقی، سردار (1399). تغییر اقلیم. تهدید هزارۀ سوم. تهران: شرکت کیمیا خردپارس.
عادلی، هدیه (1399). مدیریت محیط­زیست با رویکرد معماری پایدار. تهران: پیام مؤلف.
قطره، فریبا؛ پشتوان، حمیده؛ دستنایی، مهناز (1394). «رویکرد زیست‌محیطی در پژوهش‌های زبان». زبان‌شناخت، 6(11): 243-231.
کرمی­چمه، یوسف؛ هدایتی­زاده، هاجر (1402). «تحلیل گفتمان بوم­گرایی در آثار علی اشرف درویشیان (مطالعۀ موردی: ­مجموعه داستان­های آبشوران و همراه آهنگ­های بابام)». تحلیل گفتمان ادبی، 1 (1)، 129-109.
 مقداری، صدیقه سادات (1400). «تحلیل رویکردهای محیط زیستی از منظر زبان‌شناسی محیط زیستی». محیط زیست و توسعه، 12(23):120-105.
موتنر، گرلینده (1397). گفتمان و مدیریت. ترجمۀ روح­اله عطایی، تهران: لوگوس.
نیس، آرنه (1399). بوم­شناسی، اجتماع و سبک زندگی. ترجمۀ نسرین خسروی، تهران: بان.
ویسی، الخاص (1386). «ریشه‌شناسی واژه‌های آب و آتش و باد در فرهنگ و ادبیات ایرانیان از دیدگاه زبان‌شناسی زیست‌محیطی». ویژه زبان و ادبیات فارسی، 3(5):80-70.
یوما، راجر پرمن؛ مک­گیل­ری، جیمز (1382). اقتصاد محیط زیست و منابع طبیعی. ترجمۀ حمیدرضا ارباب، تهران: نشرنی.  
References
Gu, Y. & Guo, F. (2023). An Ecological Discourse Analysis of Border Town from the Interpersonal Function Perspective: A Literature Review. International Journal of Linguistics, Literature and Translation, 6(3): 71-79.