Investigating the Epistemological World of Imam Ali (AS) in the 108th Sermon of Nahj al-Balagha Based on the Three Worlds in the Cognitive Poetics Approach

Document Type : Original Article

Author

PhD. in Persian Language and Literature, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.

Abstract

The main purpose of current study, which is conducted through a descriptive-analytic method, is representation of belief and epistemic sub-world in Emam Ali’s khotbe-ye- 108(108th Peech) Based on Paul Werth’s Text worlds theory. It consider text in three dimensions; Text worlds, Discourse worlds, Sub-worlds. Author and reader intract In Text worlds through of text. Discourse worlds deal with situation and sub-worlds determine producer’s believes and approachs. Sub-worlds be devided to Diectic sub-worlds, Attitudinal sub-worlds and Epistemic sub-worlds. Current study want to answer these questions:Which kind of text use in this text, which Sub- worlds is predominate in text, how does is combined together three worlds. Achievements demonstrate usage of descriptive- discoursive and Instructive text that are suitable for interaction in ceremony. All of sub-worlds has used in speech, but Epistemic sub-worlds are outstanding. They are represented by a metaphoric system through of Incrementation. Incrementation reveal main Mapping in which relationship between the government and the people is encounter Emam and people’s one. Government-people’s relationship is represented by a binary oppositions; Wolf-sheep and Emam- people’s frindship is showed by doctor- sick’s one.

Keywords

Main Subjects


منابع فارسی
استاک‌ول، پیتر (1393). بوطیقای شناختی. ترجمۀ محمّدرضا گلشنی. تهران: علمی.
استاک‌ول، پیتر (1393). درآمدی برشعرشناسی شناختی. ترجمۀ لیلا صادقی. تهران: مروارید.
افراشی، آزیتا و نعیمی حشکوایی، فاطمه (1389). «تحلیل متون داستانی کودک با رویکرد شعرشناسی شناختی». زبا‌‌ن شناخت، 1(2): 1-25.
افراشی، آزیتا (1395). «تحلیل داستان در نظریّۀجهان‌های متن: مطالعۀ موردی وداع اثر جلال آل احمد». زبان و زبان‌شناسی، 12(23): 17-38
بارسلونا، آنتونیو (1390).  استعاره و مجاز با رویکردی شناختی. ترجمة فرزان سجودی، لیلا صادقی و تینا امراللهی. تهران: نقش جهان.
حیدری، بهمن؛ دهقان، مسعود؛ قیطوری، عامر (1402).«کاربست انگارۀ جهان‌های متن در اشعار شیرکو بیکس: رویکرد شعرشناسی شناختی». پژوهش‌های بین‌رشته‌ای ادبی. 5(10): 126-158
صادقی اصفهانی، لیلا (1389). «بررسی عناصر جهان متن بر اساس رویکرد شعرشناسی شناختی در یوزپلنگانی که با من دویده‌اند اثر بیژن نجدی». نقد ادبی، 2(10):  143- 174.
علی‌ا‌ّبن ابیطالب (ع) (1390). نهج‌البلاغه. ترجمۀ محمّد دشتی. اشکذر: کوثر. ویرایش جدید.
علی‌ا‌ّبن ابیطالب (ع) (1388). نهج‌البلاغه. ترجمۀ محمّد‌رضا آشتیانی و محمّد‌جعفر امّامی، زیر نظر آیت‌الله مکارم شیرازی. قم: انتشارات امّام علیّ‌بن ابیطالب.
گلفام، ارسلان؛ بلقیس روشن؛ شیر‌رضا، فرزانه (1393). «کار‌برد نظریّۀجهان متن در شناسایی عناصر سازندۀ متن روایی داستان شازده­احتجاب؛ بر مبنای رویکرد شعرشناسی شناختی». جستار‌های زبانی، 5(21): 183-206.
لطیف‌نژاد رودسری، فرخ (الف1396). «جهان زیر‌شمول معرفتی پل ورث در شعر دلم برای باغچه می‌سوزد اثر فروغ فرّخزاد». در مجموعه مقالات همایش زبان‌شناسی و ادبیّات، تهران:  93- 105.
لطیف‌نژاد رودسری، فرخ (ب1396). «چگونگی انتقال جهان نگرشی و معرفتی پیامبر اسلام به کودکان در داستان راستان شهید مطهری». در مجموعه مقالات زلال معنویت، مشهد:743-756.
لطیف‌نژاد رودسری، فرخ (1401). «تأثیر جهان اشاری در تشخیص جهان معرفتی شعردوری و ... اثر باباچاهی بر پایۀ نظریّۀبوطیقای شناختی جهان‌های متن پل ورث». نقد و نظریّۀ ادبی. 7(2):  259-286. 
نیلی‌پور، رضا (1398). زبان‌شناسی شناختی دومین انقلاب معرفت‌شناختی در زبان‌شناسی. تهران: نشر هرمس.
وهّابیان، بهناز؛ دهقان، مسعود؛ بدخشان، ابراهیم؛ اکرانی، اکرم (1400). «جهان‌های متن داستان »قضیّۀ آقابالا و  اوّل  اده کمپانی لیمیتد» اثر صادق هدایت براساس رویکرد شعرشناسی شناختی». سبک‌شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب). 14(46): 105-120. 
References
Beaugrande, R. & Dressler, A. W. (1981). An Introduction to Text Linguistics. London : Longman.
Buhler,K. (1982). The Deictic Field of Langage and Deictic Worlds, in R.J. Javella and W. Klain (eds) speech, Place and Action: Studies in Deixis and Related Topics (Translated from Sprachtheorie, (1943), Chichester: John Wiley: 9.30.
Fauconnier, G. (1994). Mental Space [Original in French as Escape Mentaux, Paris: Editions de Minuite], Cambridge: Cambridge University Press
Gavins, J., & Gerard, S. (2003). Cognitive Poetics in Practice. London: Routledge.
 Gavins, J. (2007). Text World Theory: An Introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Hidalgo, L. (2000). Resenas. “Estudios Ingleses de la Universidad Complutense”. Universidad Autónoma de Madrid, (8): 321-326.
Freeman, M. (2011). Poetry and The Scope of Metaphor: Toward a Cognitive Theory of Literature. New York and London: Routledge.
Gadamer, H. G. (2006). Truth and Method, Trans. by Joel Weinsheimer and Donald G. Marshall. New York: Crossroad. Second Revised Edition.
Kohn, L. )2011(. California Linguistic Notes, Vol. XXXVI. (1).
Lakoff, G. (1987). Women, Fire and Dangerous: What Categories Reveal about the Mind. Chicago, IL. University of Chicago Press.
Mameli, M. )2007(. Evolution and Psychology, RIM Dunar and L. Barret (eds). Oxford: Oxford University Press: 21-34.
Pinker, S. (1998). How the Mind Works. London: Penguin Books.
Pollard, D. )2002(. “Text Worlds: Representing Conceptual Space in Discourse”. Literary Semantics, (31): 96-97.
Stockwell, P. (2002). Cognitive Poetics: An Introduction. New York: Routledge.
Van Dijk, T. A. & Kintsch, W. (1983). Strategies of Discourse Comprehension. New York: Academic Press.
Werth, P. (1999).  Text Worlds: Representing Conceptual Space in Discourse, London: Longman. 
Lakoff, G. & Johnson, M. (1980). Metaphors We Live By.  University of Chicago Press.